Is 'Hallo, ben Jantje...' correct Nederlands?

Is het volgende correct Nederlands? "Hallo, ben Jantje een jongen van 20 jaar." Of moet het woord 'ik' ook gebruikt worden?

Graag een onderbouwend antwoord.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat hier ontbreekt is de persoonsvorm "ik".
Ook ontbreekt een komma. De correcte versie zou zijn:
"Hallo, ik ben Jantje, een jongen van 20 jaar." Het woordje "oud" zou kunnen worden toegevoegd, maar dat is niet noodzakelijk:
"Hallo, ik ben Jantje, een jongen van 20 jaar oud." Een andere mogelijkheid om de oorspronkelijke zin te verbeteren is: het werkwoord "ben" vervangen door "is". Als je dan ook een vraagteken toevoegt, krijg je ook een correcte zin:
"Hallo, is Jantje een jongen van 20 jaar?"

Het beste antwoord

Het woordje "ik" moet ook gebruikt worden.
Hallo, ik ben Jantje is een correcte zin.

"Ik" is onderwerp. De persoonsvorm.
Het onderwerp van de zin is degene die of datgene wat in de zin iets doet of is.
Wat moeilijker gezegd: het onderwerp is degene die of datgene wat de werking van het gezegde verricht of van wie of wat die werking uitgaat.

"zijn" is het gezegde. [vervoeging: ben].

In een hoofdzin staat de persoonsvorm vooraan of na het eerste zinsdeel.
voorbeelden:
Ga je mee tennissen?
Ik ga vanmiddag tennissen.
Ik ben Jantje, een jongen van 20 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In gewoon gesproken Nederlands hoort het woordje 'ik' erbij. Zoals het er nu staat is het telegramstijl. Kan nog korter: Ben Jantje, jongen 20 jaar. In een contactadvertentie zou het gebruikt kunnen worden, om het zo goedkoop mogelijk te houden. Maar als het gaat om iemand die zich mondeling aan een ander voorstelt, dan moet hij in correct Nederlands zeggen: "Hallo, ik ben Jantje. Ik ben een jongen van twintig jaar oud".
Amadea