Zeg je 'Ik ben paranoïde' of 'Ik ben paranoia' en waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
8.6K

Het beste antwoord

Meestal zeg je dan: 'Ik ben achterdochtig'. Mensen zeggen niet zo snel dat ze paranoïde of paranoia zijn, want dat is eerder een psychiatrisch label. Wel zeggen mensen het over anderen. Paronoïde wordt dan meestal gebruikt als term om de stoornis te definiëreren en Paranoia voor het benoemen van het gestoorde gedrag in meer informele sfeer: 'Zo, wat reageert hij paranoia"!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat laatste ken ik niet. Volgens mij is het fout. Zoals in een ander antwoord wordt uitgelegd, is dat hetzelfde als zeggen: "zo, wat is hij griep!".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, Paranoia is geen ziekteomschrijving die in de DSM IV staat. De juiste therm is paranoïdie. Dus je hebt paranoïdie, en je bent paranoia. Je kunt paranoia zien als de gebruikersterm voor ziekelijk achterdochtig.
Cryofiel
14 jaar geleden
Paranoia is de Engelse term die in het alledaagse Nederlands ingang heeft gevonden, waarschijnlijk onder invloed van populaire films. Paranoia is dus een anglicisme voor paranoïdie. Je bent paranoïde.
Je hebt paranoïdie (officieel).
Je hebt paranoia (informeel, anglicisme). "Je bent paranoia" klinkt net zo als "Wouter is geld" (in plaats van "Wouter is rijk"), of "Joop is griep" (in plaats van "Joop heeft griep"), of "daar staat een politie" (in plaats van "daar staat een agent").
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jamer dat je uitgerekend deze als beste antwoord gekozen heb. Dit is dus juist hoe het NIET moet. Je kunt niet paranoia ZIJN, alleen paranoïde. Aan paranoia kun je alleen maar lijden.
Hoe iemand met zo veel overtuiging zo veel onzin kan vertellen, vind ik opvallend en verstorend...

Andere antwoorden (10)

Het kan allebei...

Waarom zeg je dat? Als je dat bent en je zegt het dan klopt het, en anders jok je erover...

Je zegt dat als je overal en altijd ervaart dat er op je gelet wordt en dat je achtervolgd wordt overal en altijd... Dat je wantrouwig bent en niemand kunt vertrouwen, dan ben je paranoïde of dat is paranoia...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zegt ik ben paranoide.
net zoals je zegt; ik ben grieperig, en niet; ik ben griep.
Rieneke1
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Juist.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pcies! lekker duidelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad +1
Ik ben paranoïde.
Hij heeft last van paranoia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Juist.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gedefinieerd.
+1
Ik ben paranoia, of ik ben para! Het ligt lekkerder in de mond dan "ik ben paranoïde".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je para bent,betekent dat, dat je (militair) parachutist bent.
Iemand die aan paranoia lijdt, noemt men paranoïde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paranoia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen van beide.

Het idee om (naar ik aanneem) in een gesprek mijn identeit te verbinden met een ziektebeeld, bevalt me niet.

De meeste mensen zijn nou eenmaal te dom om het onderscheid scherp te kunnen maken (ik reken mezelf hier ook toe) dus het houden met 'af en toe wat ongelovig' lijkt me passender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paranoia is een geestesziekte die gepaard gaat met waanideeën. (dit is een zelfstandig naamwoord)

Paranoïde is lijdend aan paranoia zijn, of overdreven achterdochtig of wantrouwend zijn. (bijvoeglijk naamwoord)

Je zegt dus: Ik ben paranoïde, want je kunt zelf geen geestesziekte zijn, maar wel lijdend daaraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt: "Ik ben paranoïde".
en
"Ik vind dat je aan paranoia lijdt"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het juiste antwoord is paranoide, dat geeft een eigenschap aan. Paranoia is geen eigenschap maar het begrip waarvan paranoide is afgeleid.

Een voorbeeld: Je zegt niet : Ik ben vrolijkheid, maar je zegt ïk ben vrolijk:. Vrolijkheid is het begrip waar de eigenschap vrolijk van is afgeleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die aan paranoia lijdt, noemt men paranoïde