Vroeger heette Brielle Den Briel, volgens wikipedia. Waarom en wanneer is dat veranderd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Het beste antwoord

Klopt niet. Dit is weer een voorbeeld van het niet altijd juist zijn van op wikipedia geplaatste informatie.
Op alle sites die de officiële geschiedenis van Brielle beschrijven staat dat deze plaats ook wel Den Briel wordt genoemd. Vergelijkbaar dus met 's-Gravenhage / Den Haag, en 's-Hertogenbosch / Den Bosch. Het zijn synoniemen en geen verschillende namen.

Toegevoegd na 3 uur:
De naam Brielle gaat terug op het Keltische Brogilo. Uit de oudste geschriften blijkt dat de huidige locatie 'de nieuwe Briel' is. 'Den ouden Briel' moet ergens anders op het eiland Voorne gelegen hebben.
Vermoedelijk dat daarom de oudste nederzetting Den Briel genoemd werd, en de nieuwere plaats Brielle heet.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de VVV is er toch sprake van vroeger en nu.
http://www.zuid-hollandse-eilanden.nl/pagina/nl/zuid-hollandse-eilanden/voorne-putten/brielle.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ook de site van brielle spreekt over historisch
http://www.brielle.nl/wegwijs-in-brielle/de-vesting_3783/