Hoe noem je iemand die iets afkeurt, maar die het (stiekem) zelf ook doet?

Iemand die bijvoorbeeld iets afkeurt of iets stom vindt. Maar het dan achteraf ook zelf doet? Die persoon is dan ...

Bijvoorbeeld iemand zegt dat mensen die biljarten echt suf zijn. Maar achteraf biljart hij ook elke donderdagmiddag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
27.8K

Het beste antwoord

hypocriet?

Toegevoegd na 59 seconden:
Hypocrisie of huichelarij is het voorwenden van geloof, gevoelens, moraal of deugden zonder daar volledig achter te staan of de daaraan verbonden normen en waarden zelf in praktijk te brengen, in het bijzonder bij het bekritiseren van anderen. Hypocrisie kan dus worden gezien als een gedragsvorm die erop gericht is beter voor de dag te treden dan strikt genomen verdedigbaar is, zowel gezien vanuit oprechtheid als vanuit noodzaak door omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
...of achterbaks...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord +, reactie is wat anders. Kijk maar naar het voorbeeld, die biljarter zou je niet achterbaks noemen, dat zou je hem noemen als hij de score doordraait als jij stoot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad +, zo keurden onze overburen vanwege hun geloof streng af dat wij een tv in huis hadden staan. maar tijdens de wk gingen ze wel 'toevallig' precies tijdens de wedstrijden van Oranje op bezoek bij hun kennissen (met TV) in een dorp verderop. vaak is hypocrisie trouwens het gevolg van een dergelijke groepsdruk. voldoen aan het ideaal van de groep, maar er eigenlijk niet achter staan verhoogt de kans op dit gedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, achterbaks is synoniem aan clandestien, genieperig, geniepig, heimelijk, onderduims, slinks, sluw, stiekem, verborgen
huichelachtig, leugenachtig, onbetrouwbaar, vals
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij daarna weer zegt dat Lance Armstong een valsspeler is en hem daarom veroordeelt is hij weer hypocriet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat terwijl er in de bijbel niks staat over televisies :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@MrTomaat, klopt. en over de schadelijke invloed, ja, dan mogen ze ook allemaal geen computer met internet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Voorbeelden: Lance Armstrong, of de refo's uit de reactie van Alknobe (heb ik ook in mijn omgeving, trouwens...)

Andere antwoorden (2)

Een schijnheilige.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een mooie, al vind ik "hypocriet" toch de beste.
niko
11 jaar geleden
hypocriet is wellicht de beste,maar in het dagelijks taalgebruik(in mijn taalgebied,in ons dialect) is schijnheilige toch, en de meest gebruikte en de mooiste.dat is dan weer mijn chauvinisme. (^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou zelf ook voor hypocriet gaan, maar leuk dat we schijnheilige helemaal vergeten terwijl dat een erg mooi Nederlands woord is daar voor, en zeker van toepassing.
+
niko
11 jaar geleden
(^_^)
Een huichelaar.