Taalversimpeling door de jaren heen? Wordt dat ooit nog wat?

Vroeger had je oude spelling, met lekker veel sch's en dubbele oo's en aa's bij kooken en maaken. Dat is toen afgeschaft, en de spelling is vernieuwd.

Maar tegenwoordig wordt er regelmatig een update gedaan, waarbij oude veranderingen worden teruggedraaid, oude regeltjes plots niet meer gelden, je voor het maken van pannenkoeken meerdere pannen nodig hebt, en je door de boomen het bosch niet meer ziet.

Gaan we ooit nog fonetisch schrijven, en het echt gemakkelijk en eenvoudig maken, of zijn die wijzigingen er alleen maar om een clubje taal-fanaten aan het werk te houden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Nee, de trend is momenteel om de schrijftaal moeilijker en onlogischer te maken. Bv met het toevoegen van tussenennen die niemand uitspreekt. De schrijftaal komt daarmee juist verder van de spreektaal af te staan. Het lijkt er dus inderdaad op dat die wijzigingen er alleen maar zijn om een clubje taal-fanaten, die weinig binding hebben met de maatschappij, aan het werk te houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt ervoor kiezen om een taal te schrijven zoals je hem uitspreekt. Er zijn al talen die dit doen: Fries (mits dit een taal is en niet een dialect/spraakgeberek)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn vrouw komt uit Servië (ik zeg dat hier 4x per dag geloof ik ;-), alwaar ze fonetisch schrijven. Rete-handig is dat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is niet correct Frysk heeft wel degelijk vastgestelde spellingsregels en je schrijft het dus niet noodzakelijkerwijze zoals je het uitspreekt of zoals je zelf denkt dat het moet.
Taal is als een levend en evoluerend organisme dat zich beinvloeden laat en aanpast aan tijd en plaats.

Zou de discussie over dit schitterende fenomeen niet willen versmallen tot louter de nogal subjectieve aanname dat zij zou versimpelen of dat zulks wenselijk zou zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben het overigens volledig met je eens dat de vraag naar de zin en onzin van al die hakketak wijzigingen in met name de Nederlandse spelling gesteld dient te worden.

Je zou bijkans moedeloos van geraken van al die (mijns inziens veelal totaal onzinnige) veranderingen van de afgelopen jaren.

Onderstaand een leuke link voor de liefhebber.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het 'Witte Boekje' dat ook door veel kranten wordt gebruikt, staat een hele goede spelling en niet die onzinnige flauwekul, die we in de laatste editie van het 'Groene Boekje' zien. Overigens heeft de Tweede Kamer te indertijd te laat geageerd op het voorstel van de 'wijze dames/heren' die laatste spelling voorstelden. Daar had men zes weken voor en in die tijd is er vanuit de Kamer niets gebeurd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De taal is inderdaad veel te moelijk gebruikt. Zo is de Groene spelling voor appèl ineens appel geworden, schrijf je samenstellingen met tussen-n, maar ideeëloos weer niet. Schaf die tussen-n toch gewoon af, je spreekt hem niet uit. Bovendien is de klank in bijvoorbeeld pannekoek ingevoerd omdat pankoek niet lekker uitsprak. Het is gewoon een toegevoegde klinker, en wijst niet op meervoud. Anders hadden we het ook wel over zurengraad of een bomengaard gehad.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de jaren zeventig is het ooit geprobeerd. Vooral vooruitstrevende mensen en de mensen van de sociale academie schreven toen fonetisch. Verwarring alom en de protesten waren enorm. De groep taalpuristen werd fanatieker dan ooit. Een succes werd het niet! Ik denk niet dat het bij een nieuwe poging wel gaat lukken. Er zullen van tijd tot tijd wel wat taalvernieuwing komen, of dat ook taalverrijking of taalvereenvoudiging is, zal de tijd uit moeten wijzen.
Taal heeft net als heel een oud gebouw een geschiedenis en ook al is misschien niet alles even praktisch, zodra je het afbreekt ga je het (inclusief de gebreken) missen.