Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de oude betekenis van 'blanco'?

De hedendaagse definitie ken ik uiteraard, maar ik lees nu 'De lotgevallen van Ferdinand Huyck' uit 1840. In dit boek wordt blanco heel anders gebruikt bijvoorbeeld: Geef voor de blanco antwoord.
Wat wordt er hier met blanco bedoelt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Weet je wel zeker dat daar staat "geef voor de blanco antwoord"? Die constructie kan taalkundig helemaal niet. Het heeft namelijk nooit iets anders betekend dan 'oningevuld'. Het woord stamt uit het Italiaans, van bianco of uit het Latijn, blanco. Allebei die woorden betekenen 'wit'.
Het was oorspronkelijk een handelsterm. Blanco krediet: het bedrag niet ingevuld. Aandelen op naam of in blanco. En in grappige toepassing, bijvoorbeeld "Men let op die wezens in blanco niet veel" (waarmee bedoeld wordt: zonder eigen karakter).

Als jouw zin wél klopt, dan zou die kunnen betekenen dat degene die het vraagt zo weinig weet dat het niet uitmaakt welk antwoord gegeven zal worden. Hij of zij zal het toch voor waar aannemen.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, daar mankeert niks aan maar aan mijn vraag wel. Ik denk namelijk dat de vloeken worden vervangen door het woord 'blanco'.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding