Waar komt het gezegde"kers op de taart"vandaan en waarom een kers?

fremar
11 jaar geleden
in: Taal
38.1K

Het beste antwoord

De kers op de taart = Het detail dat het werk afmaakt. Het gezegde ‘de kers op de taart’ verwijst naar een extra toevoeging die het geheel ten goede komt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik denk niet dat de kers echt iets speciaals symboliseert. De taart is het werk en de kers symboliseert de finishing touch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een anglicisme, overgenomen van de Engels uitdrukking ‘cherry on top’. Omdat Nederlanders sinds de 2e wereldoorlog massaal naar Engelstalige media kijken en luisteren worden allerlei woorden, uitdrukkingen en gezegden nogal eens letterlijk vertaald. Ook als dat geen goed Nederlands is. Als maar genoeg mensen het overnemen, wordt het uiteindelijk alsnog 'goed Nederlands'.

Het wordt in het Nederlands gebruikt om aan te geven dat iets een hoogtepunt is in een bepaald opzicht. In het Engels kan ook ‘een extraatje’ betekenen of iets benadrukken, zoals in "I’m throwing in an extra 10%. That’s the cherry on top." en "Pretty please with a cherry on top!".