hoelaat is "in de loop van de middag"

Gister zei een vriend van mij tegen mij: ik kom in de loop van de middag wel bij je langs. Hoelaat is dat eigenlijk? Wanneer kan ik hem ongeveer verwachten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
74.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik de term om aan te geven dat ik rond 15:00 even langs kom. Je kunt hem ook even bellen om een exactere tijd te vragen?

Het beste antwoord

Je kunt een begrip wat bedacht is om een vrijblijvendheid in te bouwen niet terugvertalen met een zekere presieci! Er wordt bedoeld dat hij 's middags langs komt. Maar hoe laat is. Nog onzeker. Vaak komt deze onduidelijkheid uit onzekerheid over de eerdere dingen die gepland zijn of gedaan moeten worden op de dag. Heel vaak is het zo dat de eerdere dingen uitlopen. In mijn optiek is "in de loop van de middag" het best te benaderen als "tweede helft van de middag" net zo'n onduidelijk begrip.
Dus... Tutten 15 en 18 uur.

Toegevoegd na 2 minuten:
Grrr..... Tutteen = tussen.

Toegevoegd na 4 minuten:
*zucht* tutteen = tutten = tussen.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nou dan kan hij tussen 12.00 uur en 18.00 uur komen
want zo lang -loopt- de middag

Toegevoegd na 1 uur:
Het beste kan je voortaan een tijd afspreken,
er word ook wel gezegd :
in de voormiddag dat is tussen 12.00 - 15.00 uur
in de namiddag dat is tussen 15.00- 18.00 uur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
de voormiddag is 's morgens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dat is voor de middag
Het is idd een zeer rekbaar begrip, als je het letterlijk nemt. Maar in mijn optiek zal het zo omstreeks 14.30 uur zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, vinnik ook.
Half 3, 3 uur. Da's ook theetijd, de tijd waarop je mensen ontvangt.
Wat een leuke vraag :-) Bij mij is "in de loop van de middag" ongeveer 15.00 tot 15.30 uur. Bij iedereen anders dus! Ik denk dat hij in ieder geval NIET bedoelt dat hij om 13.00 uur of om 17.30 uur komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal worden "vage" tijdsaanduidingen gegeven als iemand geen vaste tijd kan of wil afspreken.
Doordat die persoon druk is en niet weet of hij/zij op tijd bij een volgende afspraak kan zijn.

De vriend zal andere afspraken hebben waarvan hij niet weet tot hoe lang die precies duren.
Het kan uitlopen, en daarom noemt hij geen exacte tijd.

Een monteur van CV ketel, een meter opnemer..., komen vrijwel ook nooit op een exact aangegeven tijdstip. Meestal word er een dagdeel afgesproken. Meerdere klanten worden dat dagdeel gevraagd thuis te blijven wat vervelend is, (tenzij je als eerste geholpen word).

Onder loop van de middag versta ik: Halverwege de middag. Tussen 14u & 15u. Maar dat kan +/- een uurtje verschillen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie bovenstaand antwoord van fmulder ... ;-)