De achterkant van het gelijk...

Daarmee wordt bedoeld dat alles behalve een positieve kant ook een negatieve kant heeft die liever niet belicht wordt.

Mensen kunnen het gelijk aan hun kant hebben en daar voordeel mee hebben maar dat voordeel gaat dan meestal ten koste van anderen die misschien ook wel gelijk hebben maar waarvan men dan zegt dat dat hun eigen schuld is.

Het is een stelling die wil aantonen dat als er geen evenwicht is er dan altijd verliezers zijn die vaak meer dan de prijs moeten betalen.

Goh, voorbeeld... Het gaat goed in Nederland want er zijn hier ..... miljonairs en ... miljardairs.
Natuurlijk gaat het dan wel goed in Nederland. Dat is het gelijk.
Maar aan de andere kant zijn er veel meer Nederlanders die nog maar nauwelijks rond kunnen komen. Dat is de achterkant van het gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een helder verhaal. Ik maak er het "beste antwoord" van. Ik begrijp dat de achterkant van dit gelijk is dat andere antwoorden de punten dus niet krijgen.

Andere antwoorden (1)

Het was de titel van een televisieprogramma van de Vara. Een praatprogramma waarin Marcel van Dam deskundigen ondervroeg en met hen discussieerde, om zo de grenzen van hun beroepsethiek te vinden of de betekenis van bepaalde waarden in de samenleving.
Amadea