Wat betekend de spreuk: 'Een wild zwijn wordt vaak gehouden door een niet zo grote hond'?

Deze spreuk stond op http://people.zeelandnet.nl/jakkes/spruit/spreuken.htm, de eerste spreuk...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Antwoorden (2)

De spreuk stamt uit het Latijn, en werd geschreven door Ovidius: "A cane non magno saepe tenetur aper". De betekenis is ongeveer hetzelfde als 'je weet nooit hoe een koe een haas vangt': het onmogelijke kan op onverwachte wijze toch plaatsvinden, een schijnbaar onoplosbaar probleem kan vaak toch worden afgehandeld.
Amadea
11 jaar geleden
Ik zou het zien als; Wie niet sterk is moet slim zijn.

Een kleine hond is dan in staat een sterk zwijn tegen te houden. Je hoeft dus niet groot en sterk te zijn om tegen iets groots aan te vechten en het toch te kunnen winnen.
Je laat je als klein 'iets' niet snel onderdrukken door iets wat meer macht/kracht heeft!
amc