Nood? Watersnoodramp? Hongersnood?

Bij een watersnoodramp is er toch geen gebrek aan water en bij een hongersnood toch geen gebrek aan honger? Waarom heet het dan een 'nood'?

Toegevoegd na 5 minuten:
'nood' betekent toch een tekort aan iets?

14 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Je denkt wel erg eenzijdig over het woord nood. Nood kan gebrek betekenen, maar het betekent ook gevaar, of rampspoed.
En dat is al heel lang zo: Zie hieronder:
Nood
[Mil. Woordenboek, spelling van 1861 ``Nood``] Dit woord zamengesteld met andere woorden beteekent, hetzij, dat de voorwerpen, welke door die woorden aangeduid worden, moeten dienen om eenen nood of een gevaar aan te kondigen, waarin men zich bevindt, als noodschot, noodsein, of dat zij dienen moeten om een gebrek in geval van nood te
verhelpen
http://www.dbnl.org/tekst/land016mili01_01/land016mili01_01_0015.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Water genoeg, maar geen drinkwater als er een overstroming is. Dus toch wel nood aan (goed) water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er bij watersnood een teveel aan water is en bij hongersnood een teveel aan honger.

Toegevoegd na 1 minuut:
En bij beide problemen is de nood hoog om er wat aan te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Maar 'nood' betekent toch een tekort aan iets?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, maar er moet wel noodzakelijk iets aan het probleem gedaan worden.
Het woord nood moet je in deze anders lezen.
Het betekent de noden die de watersnood oproept.
Bij hongersnood hetzelfde verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nood betekent dat er mensen in nood zijn.
In dit geval door gebrek aan eten, of door een overstroming.
itsme