Wat heeft Hippocrates met nijlpaarden te maken?

Naar aanleiding van het antwoord van C4th - zie de reacties onder haar antwoord op http://www.goeievraag.nl/vraag/C4th.37044#222967 .

Hippocrates is van de eed die medici afleggen, om iedere zieke zonder voorbehoud te helpen. Een hippopotamus is een nijlpaard - als ik me goed herinner, betekent hippo paard, en potamus rivier (dus eigenlijk rivierpaard, zoals de Duitsers ook zeggen (Flußpferd)).

Is de 'hippo' van Hippocrates ook afkomstig van paard? Betekent Hippocrates iets? Paardentemmer of zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow... mijn nick als trefwoord.. Ik ben vereerd :)

Het beste antwoord

haha, had het zelf ook al opgezocht:
Hippocrates van Kos (Oudgrieks: Ἱπποκράτης ὁ Κῷος) (Kos, ca. 460 v.Chr. – Larissa, 370 v.Chr.) was een Griekse arts. Zijn naam betekent paardentemmer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hippocrates_van_Kos
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, dan was mijn kennis van het Grieks dus nog behoorlijk op peil! Ik had het afgeleid uit de hippo van hippopotamus en de crates van democratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, goed gedaan hoor. Ik had er wiki voor nodig :)

Andere antwoorden (1)

Hippopotamus is oud grieks voor rivier paard en Hipocrates was een denker/filosoof in het oude Griekenland. De enige overeenkomst is dus dat het beide oud-Griekse namen zijn. Voor de rest geen overeenkomst