wanneer gebruik je een ! (graag een voorbeeld erbij)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
10.8K

Antwoorden (8)

Als je de woorden extra kracht wil geven!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ergens de nadruk op wilt leggen, bij een bevel, bij een uitroep. Bijvoorbeeld: Help! Blijf af! Ga weg! Doe de deur dicht! Brand! Sta op! Geef acht!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus in de volgende in is moet het een ! zijn: wat wilde u vertellen
zondag
14 jaar geleden
Wat bedoelt u?
Een uitroep(ings)teken wordt gebruikt om nadruk te geven aan een woord of zin. !

Hé jij daar!

Hij weet echt niet waar hij mee bezig is!!!

Feest!!!

Het symbool waarmee een uitroepteken wordt weergegeven. In de wiskunde wordt het symbool gebruikt voor het begrip faculteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het uitdrukkelijk wordt gezegd.
Ruim je kamer op!
wil je je kamer op ruimen?
ruim a.u.b. je kamer op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij je iets heel sterk wilt benadrukken, gebruik je nooit meer dan één uitroepteken. Bijvoorbeeld: Pas op! Scheer je weg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een zin of uitdrukking wilt benadrukken. Ik ben er een ware meester in!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nietes, ik weet het zéker!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tipje van een taalpurist: Gebruik niet te vaak een uitroepteken, zeker niet in e-mailtjes. En inderdaad: nooit méér dan 1 uitroepteken achter de zin. Mensen gaan dat nalezen en vragen zich af waarom je tegen ze schreeuwt. Voor je het weet heb je ruzie. Ik weet dat het populair is, maar beter is het om het alleen te doen als je écht iets wil benadrukken. Dit geldt ook voor het mailen of reageren in hoofdletters.

Snap je!?!?!?!
(Als ik dit las zou ik denken dat de antwoorder dacht dat ik dom was)