is het echt waar? ( zie uitleg)

ik hoorde dat als 1 iemand in amerika stemde voor nederlands.

Dat nerderlands nu wereldtaal had geweest.
Mag ik hier meer info over ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaag is deze vraag reeds gesteld! Schoolvraag?

Het beste antwoord

Dat lijkt me een behoorlijk broodje aap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet er anders nog ongehavend uit! Ander aapje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Gorilla's durven ze doorgaans niet op brood te smeren, die willen nog wel eens tegenwerken :)

Andere antwoorden (10)

daar geloof ik niks van
14 jaar geleden
Als de Nederlandse kolonisten indertijd niet waren verslagen door de engelse dan was dat inderdaad waarschijnlijk zo geweest. Ben je niet daarmee in de war? (of de persoon waar je het van hoorde)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelt dat indien men in Amerika Nederlands zou spreken, Nederlands (hoofdletter) de wereld taal zou zijn. Amerikaans is niet de wereldtaal, dat is toch echt Engels.

Dus die veronderstelling is al fout. Daarnaast zullen een hoop mensen zeggen dat dit zo is. Maar Duitsers zeggen dat ook over het Duits. Het zal iets zijn wat we nooit zeker zullen weten.

NEE! Niet waar! Dit is een hardnekkig sprookje, dat ook door Duitsers over Duits, en door Joden over Hebreeuws wordt verteld. De Duitsers hebben ongelijk, de Nederlanders, Joden en alle anderen hebben *helemaal* ongelijk.
Om te beginnen: de VS hebben tot op de huidige dag geen officiele landstaal, maar alle wetsteksten en officiele documenten worden van oudsher in het Engels opgesteld. Dit is ook logisch: de overheid van de VS is de directe erfopvolger van het Engelse koloniaal bestuur in Noord-Amerika.
De mythe gaat terug op een debat in het House of Representatives in 1795, toen Amerika een krappe twintig jaar onafhankelijk was. Onderwerp was een voorstel van enkele *Duitstalige* groepen in de VS (waaronder de ‘Pennyslvania Dutch’, verbastering van ‘Deutsch’ - misschien dat de Nederlandse variant van het verhaal hier zijn oorsprong heeft?) om wetsteksten e.d. voortaan *naast* het Engels *ook* in het Duits te publiceren. (Het vervangen van het Engels was dus absoluut niet aan de orde.) Tijdens het debat was er een motie tot adjournment, dat wil zeggen: één stelde voor het debat te staken en het over iets interessants te gaan hebben. Die motie kwam in één stem te kort. Voor de goede orde: dit was dus géén stemming over het voorstel zelf, maar over het van de agenda gooien van het voorstel.
Op een latere datum is dit voorstel (waarschijnlijk) in stemming gebracht, maar hiervan is geen documentatie bewaard gebleven. Het is echter te verwachten dat het voorstel met grote meerderheid is verworpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze nogal nondescripte gebeurtenis in de Amerikaanse politieke geschiedenis is op de één of andere manier veranderd in de urban myth dat het maar een haar had gescheeld of Duits/Nederlands/Hebreeuws/Ostrogothisch/Oeigoers/Laps was de enige officiele taal van de VS geworden. Daar klopt dus niks van. Er is nooit een poging geweest de taal van de Amerikaanse overheid in iets anders dan Engels te veranderen.
Wel heeft het Nederlanderschap en de Nederlandse taal altijd een belangrijke plek ingenomen in het collectief bewustzijn van Amerikanen, vooral in New York State. Oude New Yorkse families beroemen zich nog altijd op hun Nederlandse voorouders, in dorpjes verder de Hudson-rivier op en hoger de bergen in spraken tot voor zeer kort de oudere mensen nog Nederlands. Als je hier een goed boek over wilt lezen, lees dan Holland Mania van Annette Stott. Is echt heel leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Met dat laatste bedoel je dan het Jersey Dutch neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had je een plusje gegeven als je antwoord niet bijna direct gekopieerd was van een antwoord van een andere goeie vrager (zie de link bij twickx). dit heet plagiaat en is hoogst strafbaar, het antwoord is goed maar niet van jouw. een grote dikke MIN 1!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@acane: Waarom zou je een min geven omdat lotus iets heeft gedaan dat de dirk14 niet deed: Zelf de moeite nemen om te zoeken naar een antwoord ipv het hier neer te gooien zodat een ander dat voor hem kan doen. We zien hier vaak genoeg dat de meest onzinnige antwoorden, naaast het standaard punt voor het feit dat het als antwoord gepost wordt, ook nog eens fors plusjes krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom had ik als reactie al gegeven op ed vraagsteller dat de vraag al reeds was gesteld!
Het Engels is altijd een belangrijkere taal geweest in wat nu de Verenigde Staten is, dit komt omdat wij maar een vrij kleine kolonie hadden in wat nu de (stad en de staat) New York is (en een stukje wat nu New Jersey en Albany is).

Toen we deze kolonie hadden was Nederlands lokaal wel een belangrijke taal, er werd ook door sommige indianenstammen een versimpelde vorm van Nederlands gesproken als een soort lingua franca.

Ook in die tijd waren er al andere kolonieën in dat gebied, onder meer Engelsen hadden zich ook al op kleine schaal in de omgeving gevestigd.

Toen Stuyvesant (de Nederlandse gouverneur) echter met een enorme overmacht aan Engelsen werd geconfronteerd heeft hij het op moeten geven, dat was het feitelijke einde van de Nederlandse kolonie en vanaf toen begon ook het belang van het Nederlands af te nemen buiten de kringen van handel en zeevaart om.

Een aantal bekende Amerikanen waren Nederlander, of van Nederlandse afkomst, zo moet Martin van Buren (een latere president) nog Nederlands gesproken hebben bijvoorbeeld, dit alles was echter niet genoeg om de situatie te creëren waar jij hier op doelt. Het is moeilijk om de juiste informatie er zo snel even bij te vinden, maar in alle opzichten lijkt het onwaarschijnlijk dat er ooit een stemming geweest is over de voertaal en helemaal over Nederlands als kandidaat.

Tegenwoordig zouden nog zo'n 150.000 mensen in de Verenigde Staten (voornamelijk thuis) Nederlands te spreken. Ik denk dat Spaans eerder een belangrijke kanshebber is geweest dan Nederlands. Overigens is Spaans nog steeds heel wijdverbreid, ook in de Verenigde Staten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal in de bron even verwijzen naar het antwoord op deze eerder gestelde vraag. Het is niet waar (zie bron en de bronnen die in het beste antwoord zijn vermeld).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je het over Duits hebt, dat kan. Iemand heeft Deutch als Dutch begrepen. Die fout wordt vaak gemaakt. Over Duits heb ik dat wel gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens is de meest gesproken taal werelwijd nu Mandarijn (Chinees)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt als een bus. Als je oplet bij het stemmen in de Amerikaanse kamers zeggen ze ook nooit yes or no maar ja of nee.

Toegevoegd na 7 uur:
Is toen ook besloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uitleg begrijp ik niet helemaal, maar ik heb wel op school geleerd:

Allerlei europeanen gingen handelen en wonen in Amerika. Op een bepaald moment moest er één taal worden gekozen (uit Nederlands, Frans, Spaans etc.)
Uiteindelijk ging het inderdaad tussen Nederlands en Engels. Aan één persoon zal het niet gelegen hebben, maar inderdaad was het een nek aan nek race die Engels nét heeft gewonnen...

Nederlands is nog overal in de VS terug te vinden: New Harlem, New York (heette in eerste instantie New Amsterdam). Ook zijn er in héél veel staten steden die Holland heten.

Naast dit (wat ik al wist) is er ook een pagina over:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof er ook inderdaad helemal niks van