Ja dat is er. Een bedelsteen is hetzelfde als een bedeltje en daar vond ik de volgende informatie over:

"Een bedelarmband is een armband waaraan kleine voorwerpjes (de bedeltjes) kunnen worden gehangen.

Wie de armband wil bekijken, om te zien wat er allemaal aanhangt, moet dat kijken "betalen" door er een nieuw bedeltje aan te hangen (of door de belofte te doen er eentje te kopen). Dit "betalen om te kijken" wordt bedelen genoemd.

De afzonderlijke bedeltjes verbeelden zo de herinnering aan de schenker. De draagster weet precies van wie welk bedeltje is. "Kijk, die is van tante Pien en die van (...)".

Oorspronkelijk moest iedereen die de bedelarmband aanraakte, er een bedeltje aan toe voegen.[1]

De populariteit van de bedelarmband lag vooral voor de jaren 60 en met name onder jonge meisjes.

De oorspronkelijke bedeltjes waren van goedkoop materiaal (glas). Het gebruik van met name zilver werd, in de loop van de tijd, steeds gewoner.

Dus ja er is een verband.

Toegevoegd na 1 uur:
Ter verduidelijking: Een bedeltje hangt aan een bedelarmband en vroeger was het zo dat als je de bedelarmband wilde bekijken je een nieuw bedeltje moest kopen en dat heet bedelen, je bedelt dus om een NIEUW bedeltje. In plaats van vragen om een aalmoes vraag je dus of iemand je armband wil bekijken/een nieuw bedeltje wilt geven.
Bedelen=vragen om iets
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
je hebt de vraag niet goed gelezen pelle.
is er een verband tussen een bedeltje en bedelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom niet? Een bedeltje hangt aan een bedelarmband en vroeger was het zo dat als je de bedelarmband wilde bekijken je een nieuw bedeltje moest kopen en dat heet bedelen, je bedelt dus om een NIEUW bedeltje. In plaats van vragen om een aalmoes vraag je dus of iemand je armband wil bekijken/een nieuw bedeltje wilt geven. Bedelen=vragen om iets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
was dat geen bedélen, als in iemands iets doen toekomen? (van de bedéling)
Rieneke1
11 jaar geleden
aha pelle, verkeerd gelezen, + :)