Wie heeft er gelijk?

Om een eind te maken aan een al jaren durende discussie, leg ik de volgende vraag voor aan u, geachte GV-ers:
A zegt: "Mijn auto staat voorop in de carport."
B zegt: "Mijn auto staat voorop in de carport."
Om onbevoordeeld te kunnen reageren zeg ik er niet bij of ik A ben of B.
(A.u.b. geen commentaar wat gelardeerd is met de opmerking dat het er van afhangt van welke kant je het bekijkt. Want dat stadium maakt deel uit van onze discussie.)
Dus gewoon: Wie heeft er gelijk A of B?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Antwoorden (60)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A kan het eerste weg rijden dus staat A voorop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist! Waar jullie toch over discussiëren!
A. Want als ik het goed zie rijd die het eerste uit de carport. En staat dus voorop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou flauw kunnen doen en zeggen dat de linker gelijk heeft.

Maar beide hebben gelijk omdat ze in een verschillende richting geparkeerd staan. Als ze beide andersom stonden, stonden ze beide achteraan.
itsme
14 jaar geleden
Allebei!

B is er neus vooruit in gereden en heeft geen auto voor zich: Die staat voorop.

Auto A staat aan de buitenkant en kan er zo uit rijden: Hij staat ook voorop.

Het is een beetje een spraakverwarring ie je op beide manieren kan uitleggen, afhankelijk van hoe je achter en voor beoordeelt. Zelfs voorin en achterin is afhanklijk van hoe je het bekijkt. Dit is een discussie die geen van beiden kan winnen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er denk ik maar net aan waar je staat. Onder de carport bij B of net buiten de carport bij A.
Ik zou zeggen dat B IN de carport staat en A ervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide hebben gelijk. Beide hebben zelfs evenveel gelijk.

Het is een kwestie van perceptie, of van betekenis geven aan woorden, net hoe je het bekijkt.

Dit kan van persoon tot persoon verschillen.

Dit is geen probleem zodra je erachter komt wat A en B *bedoelen* met "voorop".

't Is net zoiets als de vraag, wat de linkerkant van de trein is wanneer je achteruitzittend rijdt. Beide mogelijkheden zijn even waar, 't is maar net waar je van uitgaat.

Toegevoegd na 11 minuten:
Nog een leuk voorbeeld: ik was laatst met een vriendin onderweg, de stad in. Langs de weg was een smalle parkeerstrook. Daar stond één auto geparkeerd, naast de weg, in de rijrichting. Zie plaatje.

De vriendin zegt tegen mij: "Parkeer maar achter die auto."

Ze bedoelde plek B. Ik parkeerde op plek A, tot haar ongenoegen. Ik begreep niet wat er mis was, want ik had precies gedaan wat ze zei, toch? Zij begreep niet waarom ik mij van geen kwaad bewust was, want ik had toch juist /niet/ achter die auto geparkeerd?

Natuurlijk hadden we allebei gelijk.
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom kun je het in de trein ook maar beter over bakboord en stuurboord hebben. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klassiek; mensen drukken zich onnauwkeurig uit en geven dan de toehoorder de schuld.
Je kunt toch ook zeggen er voorbij of aan deze kant?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, dat kun je zeggen, maar dan moet je je vooraf realiseren dat een ander wel eens een andere interpretatie zou kunnen geven aan dezelfde woorden. Juist dat lukt niet: voor jou hebben jouw woorden maar één betekenis, want jij bent vanuit die betekenis op die woorden gekomen. Voor mij is het logisch dat "de linkerkant van de trein" de bakboordzijde is, ongeacht hoe-om je zit. Ik heb eraan moeten wennen dat dit voor een ander niet persé zo is. Vroeger dacht ik dus dat ik mij volkomen helder en eenduidig uitdrukte als ik het had over "de linkerkant" van de trein. Nu weet ik dat dat niet zo is, en zal ik mij anders uitdrukken wanneer dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een GV-medaille-antwoord :-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het taalgebruik van je vriendin is verkeerd. Ze zegt: parkeer maar achter die auto, maar bedoelt: parkeer maar voorbij (of na) die auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze discussie voeren mijn vriend en ik al 7 jaar!
;-)
A.

Stel dat B naar buiten wil rijden, maar de uitgang wordt geblokkeerd door A. Dat komt omdat A ervóór staat, terwijl B áchterin staat. Met andere woorden: verder naar binnen is verder naar achteren, dichter bij de uitgang is verder naar voren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
Nee, als je in B zit en je wilt eruit, dan kijk je door je achterruit en zie je A achter je staan. Dus jij staat voor als je B bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'T is maar vanuit welk oogpunt je 't bekijkt. En dat 't erom gaat wie als eerste weg kan rijden: dat wordt helemaal niet gevraagd.
Als het regent krijgt A een natte neus, dus die staat voorop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn auto staat voor..op de andere auto, dus A
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat A voorop staat.Bij de uitgang''opening''.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt geen antwoord geven zonder te zeggen,dat het er aan ligt wie gelijk heeft. Want daar draait de hele vraag om! Mijn antwoord moet dan ook zijn: Geen van twee EN allebei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je van de carport een garage zou maken, staat auto A aan het begin van de garage en auto B achterin de garage. Nu is het geen garage, maar een carport en dat maakt in feite niet uit. Auto B staat achterin (of onder) de carport.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
B staat vooraan in de carport want deze staat er als 1e in.
A staat achteraan in de carport want heeft iemand voor zich staan die als 1e was. En kan dus ook achteraan staan om deze er niet uit kan.

A rijdt er als 1e uit. En staat aan de voorkant voor een andere auto in de carport en kan daarom ook voorop staan. En er als 1e weer uitrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A heeft niemand voor zich staan. Voor auto A is een lege ruimte. Dat is op het plaatje te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uh begrijp het niet helemaal. sorry
De voorste plek is de plek die het eerst aan de beurt is, en dat is niet noodzakelijkerwijs ook diegene die het eerst arriveerde. Dus: A.

PS
Zijn A en B hier echt al jaren over aan het discussiëren??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorop: de voorste zijde op, of de voorste zijde boven. ‘Vooraan’ zou in dit geval logischer zijn naar mijn idee. Ik zou in dit geval de vraag “wie vooraan of voorop staat” relateren aan de vraag wie als eerste een op handen zijnde handeling kan of mag verrichten.

Het verlaten van de carport in de richting van de (openbare) weg zou ik bestempelen als de op handen zijnde handeling. Bestuurder van auto “A” kan als eerste de op handen zijnde handeling van het uitrijden van de carport verrichten en staat daarom m.i. voorop, of vooraan.

“A” heeft naar mijn idee daarom gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A
Maar, als er geen belangrijkere dingen zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien de carport een parkeergarage zou zijn en ik zet mijn auto helemaal achterin, dan staat mijn auto echt wel achterin en niet voorop.
Dat zijn diegene die er zo uit kunnen rijden.
Zou je echter met een boot mee gaan met je auto en rijdt je hem helmaal naar achteren dan staat hij wel degelijk voorop!
Zo ook met een autotrein, ook al rij je er weer van achteren af.
Maar dit zijn dan ook vervoermiddelen en dat is een carport niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
‘T is maar vanuit welk oogpunt je ‘t bekijkt. En dat ‘t erom gaat wie als eerste weg kan rijden: dat wordt helemaal niet gevraagd.
mijn auto staat voorop IN de carport. Dat is in jullie discussie in dit geval essentieel. Dat we het niet mogen hebben over de kant sluit uit dat je zegt; dat hangt er vanaf van waar je het bekijkt.

Goed, als ik dus alleen de zin mag nemen en daarover moet oordelen, dan zeg ik B staat voorop IN de carport.

Hij ging er het eerste IN en staat voorop IN de carport.

;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puur grammaticaal hebben beide gelijk.MAAR in verhouding tot de functie waarvoor een carport dient, om snel in en uit te rijden is het dan A want A kan onmiddellijk wegrijden en B is afhankelijk van de goodwill van A. QED
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A, de auto die er het eerst uit kan rijden staat in mijn optiek voorop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen A.... Maar het is net hoe je het bekijkt.

Simpele oplossing is hier voor: Wie staat er bij het gat? A!

Auto A staat bij de opening dus kan er het eerste uit.
Zo heb je ook nooit meer een verwarring, omdat er maar 1 opening is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Owja ik mocht niet zeggen: Het is net hoe je het bekijkt haha sorry... Maar voorop is bij mij wie er het eerst uit kan dus. En auto B moet achteruit om eruit te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
B staat achterin de carport, A staat voorin in de Carport.
A dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik bij je op bezoek zou komen zou ik de auto achter die van jullie zetten. Zo is dat bij jullie beiden ook geval geval. B heeft het eerst de auto geparkeerd, daar na A, die is dus de achterste. Dus B heeft de auto voor in de carport staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, 1 - 2
Het is inderdaad zo'n lastige kwestie, waarbij voor allebei wel wat te zeggen valt. Mede door het woord 'voorop'. Als je het hebt over voorin, zou ik kiezen voor A. Omdat als iemand mij zou vragen iets uit de auto te pakken, en zou zeggen dat ie voorin staat, ik als eerste geneigd zou zijn in auto A te kijken, hoewel ik wel nog een beetje zou twijfelen. Bij voorop weet ik niet goed wat het betekent: aan de voorkant, of voor in de rij? Dus dan weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorop staat diegene die het er eerst uit kan... Dus A...

Ook in een rij is hij die voorop staat de eerst die geholpen wordt... zo ook hier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
‘T is maar vanuit welk oogpunt je ‘t bekijkt. En dat ‘t erom gaat wie als eerste weg kan rijden: dat wordt helemaal niet gevraagd.
A staat voorop!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef A gelijk...hij/zij staat voorop.
(neem 2 smalle autoos,dan kunnen ze naast elkaar)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als A meteen rechts of links af of zelf rechtdoor kan rijden staat A voorop .Zo zie ik het voor me vanuit de situatieschets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Wilma;

Ik beschouw achteraan als het verste bij de ingang vandaan, dus staat in mijn beleving A vooraan. Is nu de relatie gered of verpest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is maar hoe je het bekijkt.
Ik zou zeggen A want die kan er eerder uit.
En ik zou zeggen B want die is er als eerst ingekomen en staat dus voorop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A staat voorop. Deze staat vooraan in de rij om naar buiten te rijden. Lijkt mij opzich de enige logische beredenering.
Als je een heel huis volpropt met mensen en je doet de deur dicht. De volgende dag die je deze weer open. Dan staat de laatst binnengekomen persoon voorop om er uit te gaan. De geen die als eerst binnen ging staat echt niet voorop. Kan allicht zeggen dat die als eerst binnen was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
huh?? Wat bedoel je ?
Ik vind dat B voorop staat, is er als 1e ingereden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is net zo vanuit welke kant je kijkt.
Als je vanuit A kant bekijkt, staat B voorop
En als je vanuit B kant bekijkt staat A voorop.!

Zo simpel is dat.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A staat voorop want die kan als eerste weg.. als je niet als eerste weg kan, sta je nooit voorop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A, Doe een wedstrijd wie er het eerst uit is en A wint.
Nu zijn we allemaal erg benieuwd wie jij nou was, a of b...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allebei gelijk. Communicatie is moeilijk dat blijkt wel weer uit dit voorbeeld. Het is maar hoe je het bekijkt. Discussie gaan meestal nergens over........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. A of B!
rose
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee - A én B!
rose
14 jaar geleden
A en/of B!
A. "pak mijn auto maar even mee, want die staat vooraan in de carport" klinkt een stuk logischer dan "pak mijn auto maar even mee, want die staat achteraan in de carport". I guess.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A staat 'voorop'!
Hoewel je dit in eerste instantie ook van B zou kunnen zeggen kan je dit weerleggen met het feit dat B duidelijk 'achterin' staat, wat voor A niet op kan gaan. Omdat er maar één auto 'achterin' kan staan en 'voorop' indeze de enige resterende mogelijkheid is als de andere auto 'achterin' staat luid dus mijn conclusie: A staat 'voorop'!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals Einstein al zei: alles is relatief. En als je er al niet bijzegt van welke kant je 't moet bekijken, houdt 't helemaal op.
Oplossing: koop een Tango Electric. Gemiddeld iets smaller dan een motor! Dan zet je de auto's gewoon naast elkaar ;). En ja: wettelijk gezien mag je er bij files tussen de banen door rijden, net als motoren :).

Een andere oplossing: stop aan de ene kant zwarte tegels en aan de andere kant witte tegels in de grond. 'Sta je op wit of op zwart'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga ook voor beide, dus geen ruzie meer maken ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Auto B is het juiste antwoord.

De richting die de auto's de garage inrijden zijn allebei hetzelfde. Dus auto A staat dan achter auto B geparkeerd.

voorbeeld:
je zit achter je pc en niet ervoor. als je er voor zat dan zou je dus voor de monitor staan, en dus met de rug naar de achterkant van je monitor.

ander voorbeeld:
Zelfde als een vol geladen vrachtauto met pallets.
De eerste pallet staat vooraan tegen het kopschot.
De laatste pallet achteraan.

Hopelijk heb ik jouw vraag hiermee beantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar slaat het op om bij ieder andtwoord een rekensommetje te plaatsen? Blijf bij het onderwerp!
Voorop staat de auto die als eerste in aktie kan komen. Dus de auto die het eerst kan wegrijden. A
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A heeft gelijk want die kan als eerste weg,omdat hij voorop staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen van beide, de auto's staan achter elkaar.
Als je "voorop" staat dan moet "er weg rij ruimte" zijn vóór de eerste auto. !
Hopelijk komen jullie uit dit leuke meningsverschil. !!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, mee eens. Het is dus antwoord A. Ik had de tekening niet goed genoeg bekeken. Ik pas het aan. Het is antwoord A.
Geen van jullie beiden zal gelijk krijgen over deze kwestie, als jullie niet onderling bepalen WAT er nou precies bedoeld wordt. A zou mijn inziens gelijk moeten krijgen. Simpelweg omdat A staat waar de VOORKANT van de garage is. B staat met zijn neus tegen de ACHTERMUUR van de garage aan. Daarom heeft A gelijk

Toegevoegd na 2 minuten:
Stel je kijkt vanaf de straat tegen de voorkant van de garage aan. Onder de carport staat de neus van A. Daarom staat A vooraan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat A gelijk heeft, die kan er als eerste uit en staat dus voorop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee wat je hier mee bedoelt.....A:B-14??????