Wat is het verschil tussen raakvlak en een overeenkomst?

Ik moet over een onderwerp raakvlakken en overeenkomsten beschrijven. Ik weet dat raakvlak iets anders is maar lijkt op een overeenkomst. Weet iemand een goed voorbeeld te geven?

Het onderwerp is het werken als schooldiëtist in de beroepstaken werken met en voor cliënten en werken in een voor een organisatie.

Ik had als voorbeeld,
kinderen geven een traktatie op school, deze kopen ze in de kantine op school.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
7.3K

Antwoorden (3)

je kan het op verschillende manieren bekijken... een overeenkomst is bv ook een contract dat je tekent als je ergens gaat werken.. je gaat dan een overeenkomst aan met je werkgever..

een raakvlak kunnen ook verschillende betekenissen hebben.. je kan iemand op zijn ziel trappen.. dan pak je diegene echt op zijn raakvlak.. maar bv met een sport als je op 1 bepaalde plek bv moet richten .. dan is dat gebied je raakvlak..

hoop dat je hier iets aan hebt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een raakvlak is iets wat twee verschillende zaken gemeen hebben.
Een overeenkomst is een gelijkenis, gelijkvormigheid.

Een voorbeeld;
De 'mens' heeft sterke overeenkomst met de 'aap'.
De raakvlakken zijn o.a; het zijn beide 'zoogdieren', het zelfbewustzijn, sociaal gedrag, het DNA en wellicht nog meer raakvlakken zorgen voor die overeenkomst.

Toegevoegd na 11 minuten:
In feite zie ik bij nader inzien niet veel verschil. Bijv;
Eetproblematiek heeft veel raakvlakken met verslaving.

Bij eetproblematiek, ofwel verstoord eetgedrag, zoals anorexia en stress-eten, zijn er veel overeenkomsten met verslaving.

Kan eigenlijk allebei. Misschien wordt het dan ook bedoeld onder één noemer. Voor mijn gevoel is er niet echt een verschil tussen een raakvlak en een overeenkomst.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik heb deze vraag dan ook als 'goede vraag' bestempeld.
Ben benieuwd of iemand een daadwerkelijk verschil kan aangeven. (^0^).
amc
11 jaar geleden
Taalkundig gezien zijn vrijwel alle raakvlakken ook overeenkomsten, maar een overeenkomst is vaak meer dan een raakvlak. Zoals eerder genoemd is ieder contract een overeenkomst, maar duidelijk geen raakvlak. Omgekeerd is een raakvlak aan een bol geen overeenkomst.
Zowel 'raakvlak' als 'overeenkomst' zijn dus homoniemen met niet lege doorsnede van hun semantiek. Zonder context heeft het woord 'overeenkomst' de neiging zich te laten vertalen naar 'dat wat overeenkomt' ofwel een 'gemeenschappelijkheid'.
Gegeven twee objecten dan hebben zij overeenkomst als hun respectievelijke verzamelingen van eigenschappen een niet lege doorsnede hebben. Zij hebben een raakvlak als zij aan elkaar raken.