Wat is een ander, sjiek klinkend woord voor als je / een instantie gratis dingen weggeeft?

Hoe heet zoiets? Iemand die graag dingen weggeeft, zonder er iets voor terug te krijgen of te verlangen. Er was zo'n heel mooi woord voor, maar ik kan er niet op komen! Ik dacht iets met een L, maar dat kan ook heel goed iets anders zijn!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.6K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk zoek je het woord filantroop.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, die zocht ik! dank je wel!

Andere antwoorden (3)

Misschien bedoel je liefdadigheid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is Altruïsme

Toegevoegd na 2 minuten:
Altruïsme kan worden toegepast in de volgende vormen:

Anderen behulpzaam zijn met geen of nauwelijks eigenbelang (de informele definitie). Dit is verschillend van elkaar behulpzaam zijn, aangezien dat vaak gepaard gaat met eigenbelang.

Acties die anderen op een netto basis helpen met een positief of neutraal effect op degene die de actie onderneemt ongeacht iemands persoonlijke filosofie, motivatie of de oorzaak van zijn acties. Dit type altruïstisch gedrag wordt in de ecologie vaak aangeduid als "commensalisme".

Een ethische doctrine die vindt dat individuen een morele plicht hebben elkaar te helpen, indien noodzakelijk tot de uitsluiting van diens eigen interesses of voordelen. Iemand die een dergelijke doctrine aanhangt staat bekend als een "altruïst".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is ook goed, maar niet het woord wat ik zocht.
Doneren, doteren, fourneren. Kies maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is ook goed, maar niet het woord wat ik zoek....