Is het Nederlands de enige taal waarin het woord tweeling enkelvoud is terwijl het op beide personen slaat?

In het Engels 'gemini', net als in het Latijn

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Van de voor mij bekende talen wel. Wel is het enkelvoudige gebruik van tweelingen nodig omdat een nederlandse zin grammaticaal te kunnen laten kloppen. Volgens mij ligt de keus voor enkelvoudig of meervoudig gebruik bij het gemak van de gebruiker ervan. Bijvoorbeeld...zeg je de tweelingen heeft blond haar? of zeg je de tweeling heeft blond haar..als je de meervouds vorm gebruik in het nederlands zal ook het werkwoord mee moeten veranderen. Ook bijvoorbeeld in de zin: Ik ben er een van een eeneiige tweeling..hier zou het in het Nederlands niet correct zijn tweelingen neer te zetten terwijl dit in het spaans bijvoorbeeld gemakkelijk kan..Soy uno de los gemelos idénticos