waarom is de naam van vlaamse gaai verandert naar gaai?

Toegevoegd na 6 dagen:
En hoe is men gekomen op de naam Vlaamse gaai

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
13.5K

Antwoorden (2)

De enige mogelijke verklaring die ik kan vinden staat hier:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=196337&sid=249df324d3f40f0dd4b3764d7db721aa

Daar staat:
"Naam is geloof ik wat jaren terug verandert in "Gaai" ,mede meen ik doordat de oorsprong van "vlaamse"
niet echt bekend is. De naamsdoorvoering heeft wel voor enige
weerstand gezorgd onder erkende ornithologen. "
12 jaar geleden
De ornithologie en ornithologen kennen twee soorten gaaien, namelijk de bekende Vlaamse en de ons minder bekende Taiga. De kleine(re) Taigagaai komt trouwens alleen in de taigabossen in Eurazië voor. Taiga betekent in het Russisch naaldwoud. De Taigagaai komt aldaar alleen in vochtige bosgebieden voor, dat grotendeels uit dennen, lariksen en (zilver)sparren. Overigens gebruiken bij lange na niet alle ornithologen het woord gaai. Velen houden aan de oude naam Vlaamse gaai vast, omdat de latijnse namen van beide vogelsoorten onveranderd zijn gebleven. Antwoord op uw vraag : Daar men de (Vlaamse) gaai (beduidend groter, kleurrijker, luidruchtiger en agressiever dan de Taigagaai) veel belangrijker is gaan vinden, dan de Taigagaai, heeft men het woord Vlaamse laten vervallen. Men vindt dat het woord gaai voldoende is om de juiste gaai aan te duiden. Wanneer men over een gaai spreekt weten ornithologen onmiddellijk dat het om de Garrulus glandarius gaat.

Toegevoegd na 5 dagen:
Even antwoorden op je vervolgvraag.

Toen men in het verre verleden dieren en in dit geval dus vogels van namen voorzien ging, waren de Belgische ornithologen iedereen te snel af. In hun land (metname Vlaanderen vandaar de naam Vlaamse) komen de Vlaamse gaaien veelvuldig voor. De Vlaamse Gaai is een zogenaamde bosbouwer. Zijn reputatie en naam heeft hij te danken aan zijn eigenschappen. Waaronder het verstoppen en begraven van bijvoorbeeld beukenoten en eikels. Deze dienen als winterproviand. Ook de genoemde bomen staan veelal in Vlaanderen vandaar de naam Vlaamse gaai.