Wat staat de Franse uitspraak 'action, réaction' voor?

In Franse films hoor ik vaak die uitspraak, maar wat wordt er mee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1K

Het beste antwoord

Letterlijk : actie is reactie. Ofwel : op een actie volgt altijd een tegenactie. In het Frans wordt de uitdrukking vooral gebruikt als in : tja, wie kaatst, kan de bal terugverwachten. Of : eigen schuld dikke bult. Ofwel : dat komt er van, dat was te verwachten, dat zat er dik in. Action, réaction.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Letterlijk staat het werkwoord er niet, dus: actie, reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, mierenneuker ;-) Actie, reactie. Maar als je DAAR een vertaling voor nodig hebt, wordt het wel heel beroerd...... :D

Andere antwoorden (2)

Actie vraagt om reactie. Jij stelt een vraag, en verwacht dat daarop wordt geantwoord. Anders heeft het stellen van de vraag geen nut.
Amadea
12 jaar geleden
Als je iets doet, lok je daarmee een reactie uit.
Op de actie volgt dan een reactie.
Die kan positief of negatief zijn, al naargelang de actie, dat begrijp je wel.