Kloppen deze vervoegingen van franse werkwoorden??? (Zie beschrijving)

(..) heb gehad: (..) avondseu
(..) zal gaan: (..) iras
(..) zal hebben: (..) aurons
(..) waren (..) etions
(..) geweest (..) été
(..) doe (..) faites
(..) heb gedaan (..) fait
(..) deed (..) faisi
(..) zal doen (..) ferez
(..) heb genomen (..) pris

* Het zou heel makkelijk kunnen zijn dat ze niét kloppen.. Maar wij hebben hier morgen een proefwerk van..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (1)

Het is niet helemaal goed en de persoonsvorm ontbreekt. Dat maakt nogal uit. De persoonsvorm mag je nooit negeren in het Frans, want de 1e, 2e en 3e persoon zijn allemaal verschillend!

ik heb gehad: j'ai eu (wij hebben gehad: nous avons eu)
jij zal gaan: tu iras
hij zal hebben: il aura (wij zullen hebben: nous aurons)
wij waren: nous étions
geweest inderdaad: été
doe: gebiedende wijs enkelvoud: fait, meervoud: faites
heb / heeft gedaan: ... fait (dat vervoeg je met avoir)
ik deed: je faisais (de vorm faisi bestaat niet)
hij zal doen: il fera (jullie doen: vous ferez)

De rest klopt zo'n beetje. Maar je hebt er meer aan de complete rijtjes te leren. Dan begrijp je het systeem beter en kun je het ook beter onthouden.

Sterkte met het proefwerk!