Wat bedoelen ze ook al weer met de klemtoon? met een voorbeeld aub!

Ik weet niet wat ze bedoelen met klemtoon...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
7.2K

Het beste antwoord

Met "de klemtoon" bedoelen ze dat deel van een woord waar je de nadruk op legt.
Zo wordt er vaak met een grapje gezegd "je legt de klemTOON verkeerd" Toon is dan met meer "druk" gezegd, er wordt naartoe gewerkt terwijl je "klem" zegt. Hierbij zeggen ze dan de klemtoon in het woord klemtoon trouwens verkeerd... Dit hoort dan de KLEMtoon te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (4)

nadruk in de uitspraak van een woord of woorddeel

Voorbeeld:

`In het woord 'tuinman' ligt de klemtoon op ' tuin'.`
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De klemtoon is de lettergreep van een woord waar je de nadruk op legt. Een voorbeeld is: vóórbeeld. De klemtoon ligt op de eerste lettergreep en niet op de tweede.
Amadea
12 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn prima. Nog even ter aanvulling: je kan de betekenis van een zin of uitspraak veranderen door de klemtoon (dus de nadruk op een bepaald woord of woorddeel) te variëren.

Voorbeeld: "Hoe je het ook bekijkt, het is toch vreemd dat hij mij die vraag stelt".

Hoe je het ook bekijkt, het is toch VREEMD dat hij mij die vraag stelt?
(het is gewoon raar dat hij zo'n vraag stelt)

Hoe je het ook bekijkt, het is TOCH vreemd dat hij mij die vraag stelt.
(het is raar dat hij dat überhaupt vraagt)

Hoe je het ook bekijkt, het is toch vreemd dat HIJ mij die vraag stelt?
(juist degene van wie je het het minst zou verwachten stelt de vraag)

Hoe je het ook bekijkt, het is toch vreemd dat hij MIJ die vraag stelt.
(hij had 'm beter aan iemand anders kunnen stellen)

Hoe je het ook bekijkt, het is toch vreemd dat hij mij DIE vraag stelt.
(hij had beter een andere vraag kunnen stellen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe is het met je zakjapanner. Met de klemtoon op japanner gaat het over een rekenmachine. Klemtoon andersom, over de zak van een Japanner.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwahah die ga ik onthouden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin, het is precies andersom. Leg je de klemtoon op zák, dan heb je het over een rekenmachine. Leg je de klemtoon op
'panner', heb je het helemaal nergens over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe is het met je zak, japanner? / Hoe is het met je zakjapanner? Maar inderdaad, is dat niet iets anders dan de klemtoon?