Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

pietlut: kleingeestig iemand. Volgens de meeste etymologen gaat het om een samenstelling van de eigennaam Piet en een tweede lid lut, dat niet alleen ‘klein’ (van ‘luttel’) betekent, maar ook ‘sul’. Volgens Harrebomée heeft het woord echter een bijbelse oorsprong. In de bijbeltekst Ezechiël 30:5 lezen we het volgende: ‘Ethiopië, Put, Lud, heel de gemengde bevolking, Kub en de zonen van het met hen verbonden land zullen met hen door het zwaard vallen.’ Deze etymologie wordt eveneens aangehangen door het WNT. Een oudere variant van het woord is putlut.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wou ik wou ik wou dat we vragen konden minnen als deze met de kleinste moeite waren te googlen, wikipedia-en, etymologiebanken, of van dale-en.
adriana
12 jaar geleden
Vragen die jij "dom"vind , kunnen vaak bijzondere antwoorden geven en dat is de reden dat ik ze toch soms stel.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding