pietlut: kleingeestig iemand. Volgens de meeste etymologen gaat het om een samenstelling van de eigennaam Piet en een tweede lid lut, dat niet alleen ‘klein’ (van ‘luttel’) betekent, maar ook ‘sul’. Volgens Harrebomée heeft het woord echter een bijbelse oorsprong. In de bijbeltekst Ezechiël 30:5 lezen we het volgende: ‘Ethiopië, Put, Lud, heel de gemengde bevolking, Kub en de zonen van het met hen verbonden land zullen met hen door het zwaard vallen.’ Deze etymologie wordt eveneens aangehangen door het WNT. Een oudere variant van het woord is putlut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wou ik wou ik wou dat we vragen konden minnen als deze met de kleinste moeite waren te googlen, wikipedia-en, etymologiebanken, of van dale-en.
adriana
12 jaar geleden
Vragen die jij "dom"vind , kunnen vaak bijzondere antwoorden geven en dat is de reden dat ik ze toch soms stel.