Wat betekent Buijs?

Een kennis heet zo.. De betekenis.

Toegevoegd na 40 seconden:
Het is zijn achternaam

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Antwoorden (2)

Komt van buijsman, en dat betekent kok. Vgl kombuijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het volgende voor je kunnen vinden na even googlen:

"verklaring:
In de eerste plaats is de familienaam Buis/Buijs een patroniem bij een oude Germaanse voornaam die eertijds in de vormen Buso of Boso verscheen en nu nog overgeleverd is in familienamen als Bos, Buis, Bus, Buijsen en Buijssink, alsmede in namen als Boshart en Buizer, die van een samengestelde Germaanse naam met het element -hard (= sterk) zijn afgeleid. Ten aanzien van de etymologie van Boso/Buso tast men nog in het duister.
Van de oude Germaanse naam werden ook plaatsnamen zoals Buizingen, nabij Brussel, afgeleid. Vervolgens traden personen die naar de plaatsnaam werden genoemd op met de achternaam Van Buizingen, maar kennelijk kon deze naam weer tot Buis verkort worden (vgl. onderstaande attestaties).
Buiten de sfeer van de Germaanse persoonsnamen kan het zelfstandig naamwoord buis, dat wij met verschillende betekenisssen kennen, van toepassing zijn:
1. Buis als benaming voor een kledingstuk, een mouwloos jasje (vgl. dwangbuis!); de maker ervan kan de bijnaam Buis hebben gekregen, of iemand die zich door het dragen ervan kenmerkte.
2. Buis als benaming van een soort schip, vgl. haringbuis. Familienamen als Op den Buijs, Van den Buijs en Buisman wijzen wellicht in deze richting: de schipper van een schip dat zo genoemd werd, vgl. het 17de eeuwse VOC-schip De Gouden Buys, of de bewoner van een huis met zo'n buis op het uithangbord geschilderd, vgl. Inden Vergulde Buys te Enkhuizen.
"