Hoeveel nieuwe woorden worden er per jaar nieuw verzonnen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verzonnen of ook geaccepteerd (als in opgenomen in het woordenboek)? Verzonnen zal er een hoop worden, geaccepteerd een heel klein deel daarvan. In sommige talen is het haast niet voor elkaar te krijgen nieuwe woorden er in te krijgen, in Nederland hebben we er een wedstrijd voor.

Antwoorden (4)

Het hangt af van de taal. In sommige talen, bijvoorbeeld het Engels, honderden waarschijnlijk, in andere talen, bijvoorbeeld Perzisch, een paar. In alle talen van de wereld, duizenden misschien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan je eigenlijk niet vaststellen. Ten eerste omdat er heel veel talen zijn in de wereld, al die talen ontwikkelen zichzelf. Natuurlijk zullen er in het Nederlands minder nieuwe woorden bijkomen per jaar dan in het Engels. Ten tweede; wanneer hoort een nieuw woord echt bij een taal? Als het in een woordenboek staat of als het gebruikt wordt? In het eerste geval zou het wel te meten zijn maar ik denk dat taal een communicatiemiddel is. Als een woord dus een toegevoegde waarde heeft voor communicatie (en dat heeft het als het gebruikt wordt) hoort het bij een taal.

Straattaal zal bijvoorbeeld niet in de Dikke van Dale staan, het hoort echter wel bij de Nederlandse taal. Daarom is het m.i. niet te meten hoe veel nieuwe woorden er per jaar verzonnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien iets voor NOS teletext.Gister nog chloorlek Botlek omdat bliksem was ingeslagen in stroomhuisje .Vorig jaar bij journaal nog "militaire legertroepen "dus NOS is wel creatief of dom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je uitgaan van de Engelse taal, kan je uitgaan van gemiddeld 8.500 (!!!) nieuwe woorden per jaar. Dit heb ik laatst op Discovery Channel gezien over de geschiedenis van bepaalde woorden en het blijkt dus dat er per jaar meer nieuwe woorden bijkomen dan dat een kind van 10 jaar kent (iets van 7.500 was dat geloof ik).