Is het zo dat een bijwoord een beetje wat weg heeft van de bijwoordelijke bepaling (of gewoon: bepaling)?

Ik heb morgen een proefwerk van Nederlands en zou dit graag even willen weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Antwoorden (3)

Een bijwoord zit idd altijd in de bijwoordelijke bepaling, voor de rest is je vraag een beetje onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijwoorden:
-geven een plaats aan: hier, er, daar, rechts, ergens, nergens
-geven een tijd aan: nu, soms, plotseling, 's morgens, gauw, vanavond, daarna
-zijn woorden als: wel, toch, ook, nog, immers, niet, misschien
-zijn vraagwoorden als: waar, wanneer, waarom, waardoor, waarmee en hoe. (Verwar het bijwoord niet met het vragend voornaamwoord)
-kunnen iets zeggen over:
een werkwoord: De scooter rijdt hard.
een ander bijwoord: Hij heeft zijn test bijzonder slecht gemaakt.
een bijvoeglijk naamwoord: Er liggen erg zieke mensen in een ziekenhuis.

Ja, een bijwoord heeft dus inderdaad wat weg van een bijwoordelijke bepaling, want een bijwoordelijke bepaling geeft ook een plaats of een tijd aan, maar je hebt ook bijwoordelijke bepalingen als 'in de keuken', maar dan is 'in' een voorzetsel, 'de' een bepaald lidwoord en 'keuken' een zelfstandig naamwoord.
Bijwoordelijke bepalingen geven altijd antwoord op een vraag (waarheen?, wanneer? etc.) en bijwoorden doen dat in feite ook, maar bijwoorden kunnen ook iets zeggen over een werkwoord, een ander bijwoord of een bijvoeglijk naamwoord.

Als je bepaalde woordsoorten niet helemaal begrijpt of moeilijk vindt, kun je op 'jufmelis.nl' oefenen, deze site geeft ook duidelijke uitleg (zoals de uitleg over de bijwoorden hierboven).

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een verschil is dat bijwoordelijke bepalingen uit meerdere woorden kunnen bestaan ('in de keuken') en dat bijwoorden altijd maar één woord zijn (het zijn woordsoorten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bijwoord is een woord dat wat zegt over een woord dat geen zelfstandig naamwoord is. Een bijwoordelijke bepaling is een groep van woorden die informatie geeft over waar of hoe iets ergens gebeurt.