Feit of mening?

Is dit een feit of mening?
"Mijn zus zei, dat slapen lekker is"
Dat slapen lekker is, is een mening
maar dat ze zei dat zij dat lekker vind, is dat een feit?
Hoe zit dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

'mijn zus zei dat slapen lekker is' is een feit omdat ze dat werkelijk gezegd heeft.

'dat slapen lekker is' is een mening omdat het een persoonlijke beleving is van slapen.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist geformuleerd. +1 als ik dat zou mogen geven

Andere antwoorden (5)

Voor háár een feit, voor jou een mening!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een feit dat jouw zus slapen lekker vindt, maar voor iemand anders kan het een feit zijn dat slapen tijdverspilling is.
iedereen verschilt daarover van mening, maar jouw persoonlijke mening is voor jezelf een vaststaand feit.
Rieneke1
14 jaar geleden
slapen is een feit ,dat zei het lekker vindt is een mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zus zei, dat slapen lekker is *fijt
maar dat ze zei dat zij dat lekker vind *mening
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs voor haar is het geen feit.
Sneeuw is wit, is een feit, onomstotelijk bewezen. Slapen is lekker kan voor de één goed kloppen, maar ook je zus kan een nachtmerrie krijgen, waardoor haar slapen in eens een keer niet lekker is.

Dingen die onomstotelijk bewezen zijn, zijn feiten, alle overige dingen zijn meningen.
Opsommingen waarbij woorden als fijn en lekker aan te pas komen zijn eigenlijk altijd meningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal, maar een aantal van de bovenstaande antwoorden zijn ook correct: het is een feit dat de zus een dergelijke zin uitgesproken heeft.