Wat betekend het gezegde: toen wist ik al hoe laat het was?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Antwoorden (5)

Als iemand bijvoorbeeld iets zegd of doet dat jij de gevolgen al in ziet.

Toegevoegd na 12 seconden:
zegt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand zegt "Toen wist ik al hoe laat het was" bedoelen ze iets als "Toen wist ik hoe het in mekaar zat"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct :D
Als je weet hoe laat het is weet je precies hoe het in mekaar steekt
Als er iets gebeurt, waarvan je van te voren al notie van had.

Voorbeeldje. Je vader is al lang ziek en plotseling staat de ambulance voor de deur. Maw je weet al een beetje wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt, maar ik m
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, verkeerde knop. Ik moet zeggen dat dit gezegde niet zo'n zware lading heeft. Dit gezegde is meer als iemand iets doms heeft gedaan.
Het betekent dat je weet hoe de zaak in elkaar steekt en wat het gevolg daarvan is.
Dat gevolg is doorgaans negatief, niet zo leuk.

Bijv: toen de politie aan de deur kwam wist ik al hoe laat het was: mijn zoon heeft iets uitgespookt had. (Niet: ze komen koffiedrinken.)

Verwante uitdrukking:
Toen wist ik hoe de vork in de steel zat. Maar dat kan ook een positief gevolg zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen had ik al door hoe het in elkaar zat.

PS: betekent is een persoonsvorm, dus met een t. Als het een voltooid deelwoord is, moet het met een d.