- Achter de wolken schijnt de zon
- Na regen komt zonneschijn

Toegevoegd na 12 uur:
- Achter iedere traan schuilt de glimlach van een herinnering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

1. Jantje lacht, Jantje huilt

Letterlijk: kind dat vaak huilt maar direct ook weer lacht
In spreekwoord: als het goed gaat kan het ook ineens weer slecht gaan, bijvoorbeeld met beleggingen.
(= Zo gewonnen, zo geronnen).

2. Achter de wolken schijnt de zon.

3. Himmelhoch jauchzend, zu Tode betrübt
= hemelhoog juichend, dodelijk bedroefd
uit het gedicht "Klärchens Lied" van Goethe; een van de eerste omschrijvingen van de manische depressie

Toegevoegd na 2 minuten:
4. Lachen als een boer met kiespijn
5. Ik lach me de tranen in de broek
6. Lachen door je tranen heen
7. Het huilen staat hem nader dan het lachen

Toegevoegd na 5 minuten:
8. Ik lach me ziek
9. Ik lach me een ongeluk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Jantje lacht, Jantje huilt"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet echt een spreekwoord maar evengoed:

Pas als je iemand hebt
die met je lacht en met je grient,
dan pas kan je zeggen
ik heb een vriend.

(Toon Hermans)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zo'n gezellige:
Het mooiste vermaak is leedvermaak.

Over een serieuze clownshow:
'Met 'n lach en een traan'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Humor is overwonnen droefheid - Godfried Bomans
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lamme helpt de blinde...

Toegevoegd na 17 uur:
Oh jee, ik heb een minnetje. Nog maar eens proberen:
Elke wol heeft wel een zilveren randje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je.
Het is maar net in welke context je de uitdrukking plaats. Als je het gezegde letterlijk neemt hebt je gelijk en zie ik de humor ook niet. Maar b.v.:
Griekenland helpen met geleend geld is ook de lamme helpt de blinde. Dat is droevig, maar je kunt ook de humor er door heen zien schijnen. Een cabaretier weet daat wel raad mee. Een ander voorbeeld:
Mobieltjesmaker Nokia en gigant Microsoft slaan de handen ineen. De beoogde samenwerking lijkt een schoolvoorbeeld van “de lamme helpt de blinde”. Nokia verliest razendsnel terrein aan Android en andere mobiele softwareplatforms zoals iOS en BlackBerry OS op de lucratieve smartphonemarkt. Microsoft op zijn beurt heeft jarenlang aangemodderd met Windows Mobile en biedt pas sinds kort een behoorlijk besturingssysteem voor smartphones in de vorm van Windows Phone 7. Maar het marktaandeel daarvan is vooralsnog gering.
Ook daar zie ik het komische van in, ook al is die wrang.
Herdenk mij niet
met een traan,
maar met een lach.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gedeelde smart is halve smart, gedeelde vreugde verdubbelt de vreugde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het huilen staat hem nader dan het lachen.

Gelukkig is de mens, die met humor naar het leven kan kijken, want humor is de bloem op de stengel van verdriet.

Wie het laatst lacht, sterft tenminste vrolijk. (Loesje)