Heb je voor deze situatie een gezegde of spreekwoord?

Iemand maakt een fout en biedt daarna zijn excuses aan, laat ook weten dat hij fout zat en dat hij niet die fout had moeten maken. Vervolgens beschuldigt hij jou van iets waar jij helemaal niks mee te maken hebt, geen weet van hebt, en de persoon trekt dan jouw integriteit in twijfel, zodat het lijkt dat jij ook een fout hebt gemaakt. Hoe noem je dit? Welke gezegde, spreekwoord of uitdrukkig hoort bij deze situatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.9K

Het beste antwoord

De kameel ziet zijn eigen bult niet, wel die van anderen.

Betekent zoveel als; eigen tekortkomingen ziet men niet, wel die van anderen.

Of;
Zijn eigen straatje schoonvegen. (zich van schuld ontdoen)
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zo de waard is vertrouwt hij zijn gast.
Dit is misschien wat meer van toepassing.

Toegevoegd na 2 uur:
gast = gasten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je boter op je hoofd.
Je eigen tekortkomingen op een ander projecteren. Oftewel je ergert je aan je eigen tekortkomingen die je in een ander ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De splinter in een anders oog zien en niet de balk in je eigen oog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Op de pianist schieten.
- De mug uitzuigen en de kameel doorzwelgen.
- Een ander ergens voor laten opdraaien.
- Iemand een smet aanwrijven.
- Iemand iets in de schoenen schuiven.
- Iemand iets voor de voeten werpen.
Amadea
12 jaar geleden
De pot verwijt de ketel dat -ie zwart ziet!