Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Soms zie ik e-mails met als openingszin: "Daar jij...." Is dit uberhaupt correct Nederlands, het klinkt namelijk heel fout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als 'daar' in zo'n geval de betekenis heeft van 'omdat' is het correct.
Daar jij door rood bent gereden, krijg je een bekeuring.
Omdat jij door rood bent gereden, krijg je een bekeuring.

Op zich is het niet een mooi begin van een mail of brief.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Daar' is een vrij formele vorm van 'omdat', maar vreemd in combinatie met 'jij', dan zou je ook 'u' verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel zo, maar dat maakt het niet fout. Overigens zie ik het vaker, formeel en minder formeel taalgebruik door elkaar. Ik stoor me vaak aan het woordje 'welke' waar je ook 'die' had kunnen gebruiken. "De man welke door rood gereden was".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lach me altijd slap als je politieagenten hoort in opsporingsprogramma's. Zo'n rare mix tussen formeel en 'gewoon', dan krijg je dat ook vaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt mij zo raar en onnederlands in de oren...
Als dat de aanhef van de mail is, dan is dat geen correct Nederlands. Dan zou het meer zoiets als "Hé, jij daar, " moeten zijn, maar dat is nogal onbeschoft. Dat roep je op straat tegen iemand die zich brutaal gedraagt. Maar wannneer het epistel begint met Hallo X, daar jij.... dan is het correct als het daar wordt gebruikt in de betekenis van "omdat". Daar jij dit hebt aangevraagd, stuur ik jou deze reactie. Maar omdat zou ik wel eerder gebruiken, omdat het prettiger leest.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding