Twee talen tegelijk leren, is dit verstandig? (Zie 'extra uitleg'.)

Ik kan me redelijk verstaanbaar maken in het Engels maar ik wil hier een stuk beter in worden omdat het gewoon héél handig is en ben van plan hier privé-les voor te nemen.
Ook lijkt me het leuk om Pools te leren omdat ik iemand ken in Polen. Ook kom ik d'r zo nu en dan met vakantie. Pools kan je via Babbel.com leren.
Maar is het verstandig om tegelijk twee talen te leren of kan je beter je eerst 100% focussen op één taal voor je de ander gaat leren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.9K

Het beste antwoord

Om 2 of meerdere talen zo efficiënt en zo snel mogelijk te leren, is het van groot belang dat je de talen gemakkelijk uit elkaar kunt houden. Daarom is het belangrijk om 2 talen te leren die weinig verwant met elkaar zijn. Je zult merken dat je gemakkelijk 2 talen tegelijk kunt leren als ze niet op elkaar lijken.

Doordat de klanken en de grammatica van elkaar verschillen, zul je de talen niet snel door elkaar halen en kun je snel mooie resultaten boeken. Het is echter wel absoluut een afrader om 2 talen binnen dezelfde taalfamilie tegelijkertijd te leren, omdat het bijna altijd voorkomt dat men de talen door elkaar gaat halen.

Als je 2 talen binnen dezelfde taalfamilie wilt leren, dan is het beste de 2 talen nà elkaar leren.

Hieronder staat een overzicht van populaire Indo-Europese taalfamilies en veel voorkomende talen binnen die taalfamilies:

http://www.leerwiki.nl/Hoe_kan_je_2_of_meer_talen_tegelijk_leren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks! Èrg goed antwoord!
Johanna86
een jaar geleden
Mijn dochter is negen jaar en spreekt perfect twee talen. Vanaf haar geboorte hebben haar papa en ik consequent ieder een andere taal tegen haar gesproken. We doen dat nog steeds. Het heeft echter wel een klein beetje langer geduurd dan gemiddeld vooraleer ze zelf sprak. (Ongeveer twee jaar)
Waarschijnlijk omdat ze twee talen te verwerken had ipv één.
Ik denk dat het dus niet zozeer de plaats -binnen het gezin- is dat ertoe doet maar eerder de persoon die de taal spreekt. Ik bedoel dat het pas verwarrend zou zijn mocht één persoon twee talen spreken. Zo denk ik het en heb ik het ook zelf ervaren.

Andere antwoorden (2)

Als jij 2 dingen uit elkaar kan houden dan ja en als je dat niet zo goed kan in talen die je niet kent dan nee zoals ik want dan ga je alles door elkaar halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de middelbare school leer je soms zelf 3 talen tegelijk (engels, duits, frans). Dus waarom zou je niet 2 talen tegelijk kunnen doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is bij mij niet het geval