Wat is de juiste Duitse vertaling voor de Nederlandse uitdrukking""het is kantje boord"?

Kantje Boord is de naam van ons zeemanskoor en we gaan in Duitsland optreden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Mit knapper Not.

- kort maar krachtig
- zelfde aantal lettergrepen als 'tis kantje boord'

Toegevoegd na 1 minuut:
- de i + a + oo klanken blijven behouden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Es steht auf der Kippe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Du bist deutsch, oder? Misschien kun je controleren of het in mijn antwoord "eine Handbreit" oder "eine Handbreite" sein sollte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik ben niet Duits, maar ik heb wel enige 'Affinität' mee (oftewel ik woon in +49. :-) )
Hoe vreemd het ook klinkt, 'eine Handbreit Wasser unter dem Kiel' is juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, dan ben je één van de weinige inwoners van Duitsland die 'Duitsland' kan uitspreken!
eine nahe sache
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een letterlijke vertaling heeft als nadeel dat het niet weergeeft dat jullie een zeemanskoor zijn. Daarom denk ik eerder aan iets als

Mast- und Schotbruch

Dat is een wens die vroeger werd gegeven bij het uitvaren van een schip. (In NL beter bekend als "Hals- und Beinbruch".)

Een andere zeemansgelukswens is

Immer eine Handbreit Wasser unterm Kiel

Maar dat is te lang, en minder krachtig.

Dus óf je noemt je koor "Mast- und Schotbruch", óf je zegt dat het koor "Kantje Boord" zal optreden met hun programma "Mast- und Schotbruch". In beide gevallen zal iedereen meteen weten dat het om een zeemanskoor gaat.

Toegevoegd na 4 minuten:
Uitspraak:
Mast- oent Sjootbroeg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mann o Mann, das war knapp.