Uitbreiding op het antwoord van Amadea: de term komt inderdaad uit het 16e eeuwse Frans "bouter le vent en penne", wat letterlijk betekent "iemand de wind uit de zeilen nemen", waarop de boot stilvalt. Penne werd later panne en is een ra-zeil (dwars zeil).
Vervolgens werd de term panne rond 1900 in de autotechniek overgenomen als term voor stilvallen, pech hebben. Aanvankelijk was Frankrijk de bakermat voor de autoindustrie (in Duitsland waar het allemaal begon dacht men dat de auto een tijdelijk verschijnsel zou zijn en dat de rage wel over zou gaan), zodat aanvankelijk veel termen uit Frankrijk overwaaide. Zo sprak mijn grootvader bv nog over debrayeren ipv ontkoppelen. Verder kennen we nog de clignoteurs, prise-directe (overdrive), sedan, coupé enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
adriana
12 jaar geleden
Mooi uitgebreider antwoord en , ik spreek geen frans vandaar deze vraag.

Andere antwoorden (4)

Van het franse woord dépannage .

Toegevoegd na 54 seconden:
Dat betekend trouwens autopech
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
panne = autopech
dépannage = pechhulp, wegenwacht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muggezifter;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- etje voor mezelf dan! :-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geplust opdat U Uzelf niet zult beminnen.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
dan compenseer ik die plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik U goed begrijp ItisILeClerc heeft U gemind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal even antwoord geven namens ItisILeClerc: ja.
Bovendien heb ik er nog eens een min bij opgeteld :)
Waarom? Omdat het antwoord incorrect is. En incorrecte antwoorden behoren geen +1 te ontvangen.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
een + voor jou, j0ve!
Ha, die Adrianne;

Correctie op het vorige antwoord; Panne komt in het Duits en het Frans voor en betekent in beide talen (auto-)pech. Dèpannage is een Frans woord voor autoreparatiedienst, zoals onze wegenwacht bijvoorbeeld. In het Duits noemt men dat ook wel Pannenhilfe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En panne = kapot. In het Frans :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ontleend aan aan het Franse woord panne, wat ‘mechanische storing’ betekent. Dat woord is ontstaan uit "être en panne": niet verder kunnen omdat de panne (het zeilwerk, het doek van de ra) de zeilboot stilgelegd heeft.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste antwoord van alle bovenstaande. Die Amadea is best goed! +1