Wat is het verschil tussen: "Comment tu t'appelle" & Comment t'appelle tu"?

Ik heb op school geleerd de eerste, en mijn oudere zus (13 jaar ouder) heeft de tweede geleerd. Bestaan ze alletwee en wat is dan het verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
11.7K

Het beste antwoord

Comment tu t'appelles?
Comment t'appelles-tu?
Ze betekenen beide hetzelfde: ''Hoe heet jij?''

Het verschil zit hem in de manier waarop het is gevraagd.
In de tweede zin is namelijk gebruik gemaakt van de ''inversie'' waarbij je het werkwoord en de persoonsvorm omdraait. In de eerste zin is het echter gewoon een kwestie van woordjes achter elkaar plakken en de stem zijn werking laten doen...

Tu aimes les livres? (Hou jij van boeken?)
Aimes-tu les livres? (Hou jij van boeken?

Omdat het werkwoord ''s'appeler'' (heten) wederkerend is, moet je een ''tu'' toevoegen ...als je dus inversie wilt gebruiken...

8D.

Toegevoegd na 2 minuten:
Alsof je zegt:
Je moeder, kookt die goed?
Kookt je moeder goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ze bestaan beide
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen verschil tussen, ze bestaan wel allebei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Comment tu t'appelle ? / Comment t'appelle toi ?
Klinkt mij beter in de oren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste wordt niet gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij zelfs incorrect
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, 'toi' mag niet als onderwerp gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja, ik had voor Frans op school ook altijd al onvoldoendes, vandaar!
Is net zoiets als: "Mag ik de kaas van jou?" of "Mag ik van jou de kaas?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Letterlijk vertaald is het hoe jij heet? En hoe heet jij? Dus de eerste is iets van wat is jou naam en de 2e gewoon hoe heet jij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Letterlijk is het 'hoe jij je noemt?' en 'hoe je noemt jij?'
Geen groot verschil maar bij "Comment t’appelles-tu?" ligt de nadruk iets meer op het laatste "tu".
Denk aan een situatie waarin een aantal mensen al hebben gezegd hoe ze heten en de vrager nu vraagt "En jij, hoe heet jij ?".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Comment tu t'appelle" & Comment t'appelle tu"?

Wat is je naam "& Wat is je naam? '

of

hoe heet jij en hoe heet jij.

de zinnen zijn homoniemen [2 zinnen/woorden die verschillen van elkaar maar hetzelfde betekenen]

de zinnen staan alleen in andere volgorde