Waarom zeggen we: ""Ik ben 37 jaar" en niet "Ik ben 37 jaren"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Bepaalde aanduidingen voor maat, gewicht en tijd, zoals meter, kilo(gram), liter, kwartier, uur en jaar, blijven ook na gehele getallen (groter dan één) in het enkelvoud staan. Ligt de nadruk echter op de afzonderlijke entiteiten, of op de tijdsduur, dan kunnen de zelfstandige naamwoorden ook in het meervoud komen. De ANS geeft bijvoorbeeld: Er waren sindsdien drie jaren verlopen.

Dit vond ik op de site van taaladvies. Maar eigenlijk wordt ook hier aangegeven dat het zo is, en niet waarom het zo is. Ik denk dat dit al heel lang zo gebruikt wordt, maar ik zal nog eens even verder zoeken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook bij Onze Taal geven ze alleen voorbeelden en de constatering dat het zo is. Misschien is het waarom helemaal niet bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :-)

Andere antwoorden (1)

Om dezelfde reden waarom je zegt: "Het kost 25 Euro" en niet "25 Euro's". Of: "Ik koop 10 Kilo aardappels", en niet "10 Kilo's". Woorden die een meet- of rekeneenheid aanduiden worden meestal in enkelvoud vermeld. Een uitzondering is de Graad, want je zegt wel: "Het is buiten 25 Graden". En de spanning van het stroomnet is toch 230 Volt, niet 230 Volten?