Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zeggen we: ""Ik ben 37 jaar" en niet "Ik ben 37 jaren"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bepaalde aanduidingen voor maat, gewicht en tijd, zoals meter, kilo(gram), liter, kwartier, uur en jaar, blijven ook na gehele getallen (groter dan één) in het enkelvoud staan. Ligt de nadruk echter op de afzonderlijke entiteiten, of op de tijdsduur, dan kunnen de zelfstandige naamwoorden ook in het meervoud komen. De ANS geeft bijvoorbeeld: Er waren sindsdien drie jaren verlopen.

Dit vond ik op de site van taaladvies. Maar eigenlijk wordt ook hier aangegeven dat het zo is, en niet waarom het zo is. Ik denk dat dit al heel lang zo gebruikt wordt, maar ik zal nog eens even verder zoeken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook bij Onze Taal geven ze alleen voorbeelden en de constatering dat het zo is. Misschien is het waarom helemaal niet bekend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :-)

Andere antwoorden (1)

Om dezelfde reden waarom je zegt: "Het kost 25 Euro" en niet "25 Euro's". Of: "Ik koop 10 Kilo aardappels", en niet "10 Kilo's". Woorden die een meet- of rekeneenheid aanduiden worden meestal in enkelvoud vermeld. Een uitzondering is de Graad, want je zegt wel: "Het is buiten 25 Graden". En de spanning van het stroomnet is toch 230 Volt, niet 230 Volten?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding