Welk woord heeft de meeste betekenissen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
38.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is door een moderator verplaatst naar een andere categorie. Hoe weet ik nou van welke categorie naar welke categorie die is verplaatst?

Het beste antwoord

Ik denk dat KNOOP goed scoort ; ik kan er zo snel geen bedenken met meer betekenissen. Heb hem gewoon goed gejat trouwens hoor ;-)

KNOOP =
(astronomie), één van de punten van de snijlijn tussen de banen van twee hemellichamen;
(grafentheorie), een graaf bestaat onder andere uit een verzameling knopen;
(hardheid), een methode om indrukhardheid te meten;
(kleding), een makkelijk los en vast te maken verbindingsmiddel bij kleding;
(plant) een verdikte plaats aan de stengel van een plant;
(touw), als verbinding tussen twee stukken touw;
(openbaar vervoer), de (klokvaste) verzameltijd voor treinen of bussen op een station;
(trillingen), knopen zijn de niet trillende punten van een snaar, zie boventoon;
(wiskunde) knoop(punt) of vertex, het punt waar twee rechte stukken van een open of gesloten veelhoek bij elkaar komen;
(zeevaart), snelheidsmaat in de zeevaart en luchtvaart
10 betekenissen voor één woord.

Lijken me d'r al heel wat.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat heet een homoniem.
Homoniemen zijn woorden met dezelfde schrijfwijze en uitspraak, maar met verschillende betekenissen.

Hier ééntje met 11 betekenissen:
(Wie biedt meer?)

LATEN

1 toelaten
2 (liet, heeft gelaten) niet inhouden, van zich uit doen gaan
3 (liet, heeft gelaten) opgeven, prijsgeven
4 (liet, heeft gelaten) nalaten
5 (liet, heeft gelaten) bij zijn dood nalaten
6 (liet, heeft gelaten) (iets) waarover men beschikt afstaan
7 (liet, heeft gelaten) niet verhinderen dat iets of iemand op een bepaalde plaats komt
8 (liet, heeft gelaten) niet verhinderen dat iets of iemand in de genoemde positie of toestand blijft
9 (liet, heeft gelaten) achterlaten, niet meenemen
10 (liet, heeft gelaten) opbergen
11 (liet, heeft gelaten) veroorzaken dat iets gebeurt
AWM
14 jaar geleden
Ik denk dat het 'volatile' een goed kans maakt (is Engels maar in het Nederlands zal het wel 'volatiel' zijn of zoiets).
Volatile is immers net zo volatile als het woord volatile volatile kan zijn.

Oh ja, het betekent dingen als veelzijdig, wispelturig, onstabiel, wisselend, etc. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de eerste plaats eindigen: van + slag/slaan.
1. Het woord: van. Dit woord heeft 61 betekenissen.
2. De woorden slag (49) en slaan (48). Als combinatie: 97 betekenissen.
3. De woorden loop (22) en lopen (21. Als combinatie: 43 betekenissen
Minstens 20 betekenissen hebben verder o.a.:
lap (26), voor (26), hebben (24), laag (22), in (22), zak (20),
Bron: Van Dale.