Uit de geluidstechniek ken ik het woord uit de voormagnetisatie van geluidsbanden (bandrecorders, cassettedecks).

Een juiste voormagnetisatie is (of liever gezegd "was" ;) essentieel voor een goed in het hoog doorlopend frequentiebereik na opname.

Met buizen en transistors in versterkerschakelingen heb je het ook over bias als ruststroomafstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar zijn 18 betekenissen van, da's een beetje teveel dus om allemaal te vermelden hier.
Onderstaand kan je ze vinden: overigens is dit een vraag die je zelf ook op internet kunt opzoeken.....

http://www.encyclo.nl/begrip/bias
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft meerdere betekenissen. Kijk even in de bron vermelding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijkbetekent bias vervorming of vertekening, maar daarvan zij veel begrippen afgeleid.

Toegevoegd na 21 minuten:
Merk,dat ik niet volledig was,hier een aanvulling.
Bias kan verwijzen naar:

Bias (geslacht), een vogelgeslacht
Bias van Priëne, een Grieks filosoof
een van de vrijers van Penelope, echtgenote van Odysseus
een afwijking ten opzichte van de verwachte waarde, zie zuiver (statistiek)
een aantal verschijnselen uit de sociale psychologie, bijvoorbeeld self-serving bias

Naamgeving van Franse gemeenten

--------------------------------------------------------------------------------

Er zijn in Frankrijk ruim 36 000 gemeenten. Ongeveer een tiende daarvan heeft een naam die twee of meer keren voorkomt, meestal in verschillende departementen. Zo ook bij Bias.

Bias is de naam van een aantal Franse gemeenten:

Bias (Landes)
Bias (Lot-et-Garonne)