Waarom gebruiken Amerikanen het woord ''like'' zoveel?

Het volgende gesprek was net op tv van een Amerikaans meisje: 'Welll, he said, like, he was over there, en then he was like, you know, like, not there, and i was like, very mad at him because , youknow, it was , like, he knew, like just knew what i, like, thought, it was like, he just knew, like, he ,would like , read my mind..you know.?

waar gebruiken ze dit woord ''like'' zoveel voor, het is niet om aan te horen en maar een gesprek zoveel langer, gebruiken de amerikanen het woordje ''like'' net zoals wij ''euhh''.. zeggen ofzo?...heel irritant.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.9K

Het beste antwoord

Dat is niet een term die Amerikanen in zijn algemeenheid veel gebruiken ; het tussenwerpsel 'like' wordt voornamelijk gebruikt door jonge meisjes, en dan ook nog een vrij eenvoudig herkenbaar type jonge meisjes. Overigens is het gebruik van 'like' al vrij lang actueel ; zeker meer dan tien jaar. Frequente gebruikers van het woord zijn in de regel niet de meest begenadigde sprekers.

In het nederlands merken we langzaamaan heel iets van de 'like'-besmetting door mensen die inderdaad te pas en te onpas overal even betekenisloze/ arme tussenwerpsels gebruiken. Soms om tijd te winnen om de rest van de woorden te zoeken om de zin mee af te maken, soms gewoon uit puur automatisme.

In het Nederlands zou het ongeveer zo klinken : Nou, toen gingen wem soortvan, jeweet wel, stappen en zo, en toen zei hij zo van, je weet wel, zullen we naar, je weet wel, een bar gaan of zo,dus ik zie, jeweetwel, ja, dat lijkt me wel cool enzo, weet je en.....affijn, driehonderd woorden later is er nog steeds niks gezegd. Maar dit is ook ongeveer het gespreksniveau waarop 'like' voornamelijk gebruikt wordt.

Veel irritanter nog is het gebruik van een bepaald engels F-woord, ook al ruim 20 jaar erg populair, om de zoveel woorden in de zin of zelfs midden ín woorden. Ook de combinatie komt voor, en op dat moment weet je eigenlijk dat je je gesprekspartner (of de geinterviewde) niet al te serieus hoeft te nemen.
'We f..ing went to, like, McF..ingDonals and it was like f..ing busy so we said yeah, well, like fanf..ingtastic, let's like f..ing leave this place.....AAAHGH !!

Feitelijk is het niks meer of minder dan erg ordinaire tienertaal. En dat zelfs niet-native-engelssprekenden het al opvalt EN er over vallen (want ik ben niet de eerste en niet de enige) zegt toch wel iets over het niveau ervan. Het is niet iets voor 'goedgebekte' mensen, die zich echter niet realiseren dat de kracht van het woord ook in stilte kan zitten. Het fenomeen talkshow, en dan vooral de wat mindere soort heeft wel sterk aan het gebruik en de verspreiding bijgedragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat f* king...dat wordt pas erg duidelijk in de film : Pulp Fiction..ga met een notitieblokje klaar zitten en turf de F* ckings.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou noem je een film waar ik niet eens naar kon kíjken. Was hem na iets van 8 minuten al zat, en heb besloten de rit niet uit te zitten. Al meen ik me te herinneren dat het niet alleen door het taalgebruik kwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg goed antwoord marleen, vooral F *** in zinnen is erg hinderlijk . Moet nog even wachten voor je +1 want ik sta op 47...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch een steengoeie film.............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind die piepjes irritanter dan het F-woord.

Andere antwoorden (7)

ik denk dat het soms een beetje een stopwoordje is.

ik zeg heel vaak uhu...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals wij graag gebruiken de uitdrukking " zoiets van ". En dan heb ik zoiets van dat ik wil antwoorden dat ik me mateloos irriteer aan het onnodige "zoiets van ".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo zijn er nog veeeeeel meer.
Eigenlijk heb ik meer zoiets van.....AAAGH !
Maar soms betrap je je zelf er op, en dan kun je beter je woorden af en toe maar een beetje inslikken. Irritant is het echter wel. Vooral als je er zelf intrapt. Maar dan heb ik zoiets van ach, laat maar, kan gebeuren. ;-) Ik heb zoiets van......; wie heeft dat eigenlijk ooit bedacht ??
Het is een soort stopwoordje, net alsof ze continu een voorbeeld gaan verzinnen...Like, jaaa, ik wacht.... like what? Er komt niks achteraan. Hier in Nederland zijn heb je ook mensen die overal ..dus... achteraan zeggen. Of het woordje ...hè... te pas en te onpas roepen. Er zijn meer van dit soort woordjes die min of meer nu een trend zijn. Zoals ik soms continu hoor in sommige jongerengroepen ..."jaaa man", "neee man", soms erg lachwekkend als je er op gaat letten, maar er valt zo toch geen gesprek te voeren. Dat "like" is een beetje zoals je hier vaak "weet je" hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is eh, gewoon eh, een eh stopwoordje zoals bij ons eh, eh. :-)

Toegevoegd na 37 seconden:
Oeps, daar was ik te lang bezig met eh eh te schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, nou kijk, zeg maar een stopwoord, ja, nee hoor dat kennen wij eigenlijk niet zo dus, weet je wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is zeg maar een stopwoordje, zeg maar:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is eigenlijk inderdaad een soort stopwoordje zo als bv
Zeg maar (en toen hebben we ze maar gefietst naar de brug)

weet je wel (we hebben toen gefiets naar de brug weet je wel)