Hoe is het gezegde "de bloemetjes buiten zetten" ontstaan? (ik zoek geen betekenis, louter een herkomst)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.7K

Antwoorden (3)

Ik denk dat het ontstaan is doordat mensen in de winter hun bloemen buiten hadden staan en deze na de vorst weer buiten konden zetten. Het leven ging weer de straat op en iedereen was weer vrolijk omdat het slechte weer voorbij was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mogelijke herkomst wordt door onderstaande bron gegeven: 'het huis versieren bij feestelijke gelegenheden'.

(TP)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De herkomst wordt verklaard door F.A. Stoet (zie link) : "zich door een bloem uitdossen; pret, goede sier maken."
Dus zich mooi uitdossen (met bloem) met de intentie om iemand te versieren. Als synoniem wordt gegeven: de rooze uitsteken, het roosken uitsteken. Ook dit betekent dus: op zijn uiterste best aangekleed zijn.