Is 'maar desalniettemin' dubbel?

En hoe zou het dan heten als taalfout? Een contaminatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.5K

Antwoorden (4)

Ha, die Annefleur;

Echt mooi is het misschien niet, maar taaltechnisch kan het volgens mij wel; 'maar' is hier dan niet meer dan een koppelwoord en 'desalniettemin' benadrukt de betekenis van de zin die komen gaat. Beter niet dan ook nog eens 'toch' er achteraan gooien....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"maar" en "desalniettemin" kunnen in sommige gevallen hetzelfde betekenen en dan is het inderdaad dubbel. Het heet dan een tautologie.
bamibal
12 jaar geleden
"Maar desalniettemin" is een tautologie. Da's een stijlfiguur waarbij je twee woorden gebruikt die vrijwel hetzelfde betekenen om zo de betekenis ervan te versterken. Sommigen vinden het een taalfout, anderen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou het volgens mij als cantaminatie kunnen zien, want het is in feite 'dubbel op'.
Je kunt één van de 2 woorden weg laten en dan is het nog steeds een goede zin.
Contaminatie is een samensmelting van woorden van vrijwel dezelfde betekenis zoals bijv;
dat maakt geen verschil uit (samensmelting van 'dat maakt geen verschil' en 'dat maakt niets uit'.
Dat kost duur ( 'dat kost veel geld' en 'dat is duur ')

Aan de andere kant kan je het ook als voegwoord zien omdat het er een nieuwe zin aan toevoegt.
amc