als je zegt een aantal mensen, is het dan een aantal mensen heeft of een aantal mensen hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Het beste antwoord

Het woord wat aangeeft welke hoeveelheid het betreft is bepalend voor de werkwoordsvorm. Een aantal is dat in jouw voorbeeld. Bij een aantal hoort een enkelvoudige werkwoordsvorm. Dus een aantal mensen heeft....
Zou het hoeveelheidswoord bijvoorbeeld 'veel' zijn, dan wordt het meervoud. Veel mensen hebben.....

Toegevoegd na 9 minuten:
Strikt grammaticaal geredeneerd is 'aantal' de kern van het onderwerp en zou het dus *heeft* moeten zijn.
Maar omdat 'aantal' heeft hier de betekenis van 'enkele' heeft is het meervoud in dit soort zinnen te verdedigen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt een goed antwoord!!!!!!!!!

Andere antwoorden (5)

Een aantal mensen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een aantal is zowel enkelvoud als meervoud mogelijk. In het dagelijks taalgebruik is het meervoud het gewoonst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
EEN aantal, het zegt het eigenlijk al, is altijd enkelvoud. Dat er in de het dagelijks gebruik vaak een aantal zijn wordt gebezigd, wil nog niet zeggen dat het correct is!
Heeft. Een aantal is enkelvoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een aantal is zowel enkelvoud als meervoud mogelijk. In het dagelijks taalgebruik is het meervoud het gewoonst.
Is het 'Een aantal collega's ging op cursus' of 'Een aantal collega's gingen op cursus'?

Beide zinnen zijn juist. Bij een aantal is zowel enkelvoud als meervoud mogelijk. In het dagelijks taalgebruik is het meervoud het gewoonst.

Bij "het" aantal past uitsluitend een enkelvoud:
Het aantal geweldsdelicten is licht toegenomen.
Het grote aantal muskusratten baart ons zorgen.

http://www.onzetaal.nl/advies/aantal.php

Een aantal is dus, samen met een paar vergelijkbare woorden, op weg een onbepaald telwoord te worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
NOG een voorbeeld:
Vraag
Welk getal krijgt de persoonsvorm na een onderwerp met het hoeveelheidsaanduidende woord aantal:
een aantal mensen waren of een aantal mensen was?

Antwoord
In de meeste zinnen is zowel enkelvoud als meervoud mogelijk. Soms dwingt de context een enkelvoudige of meervoudige persoonsvorm af.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/16/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een min.
Bij "aantal" komt altijd een enkelvoudige werkwoordsvorm. Geen meervoudige. Ook niet bij gebruik van het woordje een.
Altijd: Een aantal mensen heeft het gezien.
En het aantal mensen dat komt...... Bij sommige, veel, enkele mensen komt wel de meervoudige werkwoordsvorm.
Sommige dieren lopen
Enkele mannen zingen
Veel kinderen spelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Bessy, zo was het.
Maar taal verandert.
En als jij het beter weet dan "Onze Taal" en Taaladvies,
dan is dat knap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dag Momopoyolo,
Je link naar de site van taaladvies had ik over het hoofd gezien. Ik heb het met belangstelling gelezen. En ik moet dus toegeven dat je helemaal gelijk hebt.
Ik wist dit niet en ik vind het, ondanks de voor mij nieuw verworven wetenschap, nog steeds heel vreemd klinken.
Net als een groep mensen zitten...enz , net zoiets.
Soms denk ik wel eens dat, als grote groepen mensen iets structureel "fout" zegt, het vanzelf een keer als goed nederlands wordt aangemerkt. Wat dat betreft is taal inderdaad in beweging.
Wellicht wordt: "hun hebben" ook nog eens goed nederlands...........
Ps een compensatie duim kan ik je niet meer geven, dat doe ik dan bij een ander antwoord van jou!
Het ligt eraan wat je vóór aantal zet. Het lidwood HET..is enkelvoudig en het lidwoord EEN is meervoudig.

Een aantal voorbeelden:

Een aantal mensen in het openbaar vervoer hebben gebruik gemaakt van......

Een aantal mensen zijn dit weekend op bezoek geweest in een pretpark.

Een aantal mensen zijn op de weg aangehouden voor alcoholcontroles...

Een ander voorbeeld is.....

Het aantal mensen in het openbaar vervoer heeft gebruik gemaakt van....

Het aantal mensen is dit weekend op bezoek geweest in een pretpark.

Het aantal mensen is op de weg is aangehouden voor alcoholcontroles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste 3 zinnen zijn geen goede nederlandse zinnen. Lees ze maar eens na.
Wel:
Het aantal mensen dat gebruik gemaakt heeft van....
Het aantal mensen dat dit weekend op bezoek is geweest.
Het aantal mensen dat op de weg is aangehouden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee in principe niet maar het gaat hier ook niet om de gehele zin maar om hoe je het woord äantal" combineert met een lidwoord ervóór en het werkwoord erachter....wat de zin afmaakt kan je wegdenken...hir gaat de vraag niet over.
Beide vormen zijn goed.

Een aantal valt onder een uitzonderingsregel. Omdat het eerste zelfstandig naamwoord de betekenis heeft van een telwoord mag je je richten op het tweede zelfstandig naamwoord.
b.v.
Een tiental=> tien
een massa=> veel
een aantal=> enkele

Hier kan je dus ook 'enkele mensen' lezen, waardoor ook de meervoudsvorm goedgerekend wordt. Let wel op dat je dit niet gebruikt bij 'een grote groep mensen', want dat is meer dan alleen veel mensen (dan is het wel enkelvoud).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+