Wat wordt bedoeld met: egalitair denken?

Als iemand tegen je zegt: jouw buurman is egalitair denkend. Wat zegt dat dan over jouw buurman?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.8K

Het beste antwoord

Als de constatering van de persoon die dat tegen jou zegt, juist is, dan vindt jouw buurman het niet zo fijn, dat jij een Mercedes hebt, en hij een Fiat Uno. En als hij echt principieel is, dan heeft hij ook slapeloze nachten van het feit, dat zijn salaris weer net iets hoger is dan dat van jou. Want dat deugt natuurlijk ook niet.

Echt egalitair denken bestaat eigenlijk niet, want dat is een streven naar zo'n volkomen gelijkheid, dat iedereen dezelfde macht, status en bezit heeft, in een even groot huis woont, en zelfs dat iedereen een zelfde soort opleiding heeft genoten.

Het zal dus wel meevallen met je buurman, en hoogstens is hij een klein beetje in de jaren '70 blijven steken, toen spreiding van macht, kennis en inkomen de toverkreet was, om de samenleving rechtvaardiger te maken. Een gevolg was toen b.v. de middenschool, waar we nu wat anders over denken. Toptalent stimuleren vinden we nu prima, en we vinden het ook niet zo heel vreselijk als iemand door hard werken, succesvol ondernemen en/of lang studeren wat meer geld verdient dan een ander.

Iedereen denkt tegenwoordig een beetje egalitair, want we vinden het allemaal maar onzin om bijna nederig tegen iemand op te kijken, we noemen een minister geen excellentie meer, maar meneer/mevrouw (of gewoon jij!) en we vinden vooral dat iedereen gelijke kansen moet krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik hoorde laatst Matthijs van Nieuwkerk bij DWDD staatssecretaris Bleker (die van landbouw) een paar keer aanspreken met 'excellentie'. En die is niet eens minister. Niet te geloven, maar hij zei het echt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha!
Ik geloof je graag, want ik heb het ook gehoord!! :-) Hij doet dat wel vaker. Ik denk dat het enerzijds een grapje is, maar hij bedoelt het ook als compliment. Het zal je vast niet ontgaan, dat hij Bleker graag mag, (en dat is wederzijds) en dit is echt de Matthijs-manier om dat te uiten. Als hij Jack de Vries aankondigt, of hem het woord geeft, komt hij ook met superlatieven. Zoiets als de top-partij-strateeg of "kroonprins van de communicatie". Bij Femke Halsema had hij het over de "koningin van de oppositie".
Je kunt het denk ik noemen: respect met een heel klein knipoogje. Werkt altijd goed. ;-)
rose
13 jaar geleden
"Iedereen denkt tegenwoordig een beetje egalitair" Met iedereen bedoel je neem ik aan iedereen in Nederland? (En dan heb je het toch nog mis...)

Andere antwoorden (3)

Egalitair betekent dat je gelijkheid nastreeft. Als je egalitair denkt, ga je ervan uit dat mensen op één gebied of meerdere gebieden gelijk zijn. De buurman in kwestie vindt misschien dat alle mensen dezelfde rechten (zouden moeten) hebben, of hij is er een voorstander van dat alle mensen hetzelfde niveau van welvaart moeten kunnen bereiken.

http://www.woorden.org/woord/egalitair
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De definitie van Wikipedia is wel vrij duidelijk:

"Het egalitarisme is een gedachte dat een bepaalde vorm van gelijkheid van mensen moet prevaleren. Die gelijkheid kan verschillende vormen aannemen, van politieke gelijkheid, tot sociale gelijkheid en gelijkheid van mogelijkheden, en is dan ook door verschillende ideologieën verschillend ingevuld.

Het liberale egalitarisme vindt haar oorsprong bij John Locke, die betoogde dat elk mens de ratio bezit, en eenieder daarom met gelijke en onvervreemdbare rechten is geboren. Uit een dergelijke egalitarisme zijn onder andere de mensenrechten en grondwetten voortgekomen.

Een andere definitie van egalitarisme richt zich op economische gelijkheid, waarin vervolgens gelijkheid van kansen wordt nagestreefd (eenieder moet evenveel kansen hebben tot economische voorspoed komen), en gelijkheid van uitkomst (eenieder moet een gelijke welvaart bezitten), wat men terug kan vinden in bijvoorbeeld het communisme."

Dat jouw buurman egalitair denkend is kan dus verschillende dingen betekenen. Wellicht vindt hij dat elk mens inherent dezelfde rechten heeft. Maar misschien ook wel dat iedereen dezelfde mogelijkheden moet krijgen in het leven. In ieder geval moet er in zijn denken ergens een streven naar of postuleren van gelijkheid op enig vlak bestaan.

Er bestaan dus geen 'echte egalitaristen' zoals die waar mesmer (mij hypnotiseer je niet ;-) naar verwijst. Wel kan ik mij (hoewel met moeite) voorstellen dat er egalitaristische extremisten zijn die vinden dat iedereen hetzelfde moet hebben/krijgen, d.w.z. dat niemand meer mag hebben dan een ander. Vaker zie je de vorm die vindt dat niemand meer rechten heeft/mag hebben dan een ander.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom die min. Antwoord is perfect!
Kom minner, toon jezelf! Lafaard.
egalitair denken is het geloof in de gelijkheid van mensen.Het voornaamste aspect is dat men gelooft in gelijke resultaten voor iedereen.Maar ieder individu heeft verschillende wensen en behoeftes.Egalitair denken is "de heilige graal " van het socialisme .