De oudste vermelding dateert van 1885. Toen stond in de Groene Amsterdammer: een “mopje”, zooals mijn vriend zich smadelijk uitdrukt. In 1895 werd in het Woordenboek der Nederlandsche taal opgenomen dat 'mop' grap betekent.
Vanaf de 17e eeuw was mop een informeel woord voor baksteen, zoals nu nog vooral in de samenstelling kloostermoppen voor een bepaald historisch type baksteen dat bij restauraties wordt gebruikt. Bij uitbreiding werden ook koekjes van die vorm zo genoemd. Het woord mop ‘grap’ en ‘deuntje, liedje’ is vermoedelijk hetzelfde woord, hoewel de achtergrond van de betekenisoverdracht duister is.
Amadea