Een lunatic is een engelse benaming voor iemand die gestoord is.

Maar waar komt die benaming weg?Luna=maan.Dus het heeft klaarblijkelijk iets met de maan te maken.Ik kan nergens terugvinden waarom juist de maan invloed had op gestoorde mensen.OF wanneer dit woord voor gestoorde mensen werd gebruikt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.2K

Het beste antwoord

Op Wikipedia vind je het volgende antwoord:

Maanziekte of lunatisme is een vermeende ziekte waarbij mensen stemmingswisselingen zouden ervaren wanneer de maan in zijn cyclus de toestand van volle maan heeft bereikt. Ook werd slaapwandelen in verband gebracht met maanziekte.

In de middeleeuwen was maanziekte (of Séleniathomai) de term voor epilepsie omdat de ziekte zou aangrijpen onder invloed van de maancyclus. Remedie was dan het eten van knolselderij. De Grieken noemden de selderij sélion, afgeleid van sélène, wat maan betekent.

Maanziekte is niet wetenschappelijk bewezen. Het is een folkloristisch geloof dat teruggaat tot de oudheid en zelfs de prehistorie. De Engelse termen lunacy (gekte) en lunatic of loony ("gek") stammen af van dit geloof in maanziekte.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh, die kende ik niet. Maar goed, ik ben nooit zo'n paardenmens geweest. Op Wikipedia vond ik alleen bovenstaande tekst over maanziekte bij mensen. De details kende ik niet, maar in grote lijnen wist ik wel dat maanziekte (in deze vorm dus, de menselijke vorm) bestond. Wat is maanziekte bij paarden dan, als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Een paard is maanziek, als het eene op bepaalde tijden terugkomende zinking op de oogen heeft, die zich dan dof en tranend voordoen. Meestal zijn de oogen afwisselend ontstoken en de ziekte eindigt gewoonlijk met volslagen blindheid." Aldus dnbl.org. Niks met de maan te maken dus.

Andere antwoorden (3)

Vanuit bijgeloof zouden mensen ontvankelijk zijn voor de kracht van de maan die de psyche zou kunnen beïnvloeden. Naar mijn idee met name in combinatie met de aanwezigheid van de maan in de nacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag, blijkbaar zo goed dat er zelfs een wetenschappelijk artikel van 9 paginas over geschreven is.

Een verwijzing naar de maan, om geesteszieken aan te duiden komt in meerder talen voor.

Het gebruik is via het latijn te herleiden tot het grieks, waar een dergelijk woord gebruikt werd om epilepsiepatiënten aan te duiden. Van epilepsie werd vroeger gedacht dat het samenhing met de stand van de maan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als toevoeging kan ik nog zeggen dat Lunatic Asylum gekkenhuis is terwijl asylum verder ook gesticht of voor asielzoekers wordt gebruikt, ja ja. Vandaar kennelijk ook de naam TIC bij Lunatic. Grappig.