Wanneer zeg je klootzak en wanneer eikel, waar ligt de grens?

kloot·zak de; m -ken (scheldw, inform) rotvent
ei·kel de; -s 1 m vrucht vd eik 2 m punt vd penis 3 m,v (inform) vervelend figuur

Bron Van Dale

Gewoon twee Nederlandse woorden die iets minder met zonnig en gelukkig te maken hebben maar kennelijk ook bestaansrecht hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.5K
AWM
14 jaar geleden
Wat een gelul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag je nu wanneer wij vinden dat jij mag schelden?
Gelukkig zijn hier geen regels voor. Houden zo!

Het beste antwoord

Ik gebruik beide vrij inwisselbaar, alleen is klootzak iets vervelender / gemener en een eikel meer een heel dom, onbehouwen iemand.
Als iemand echt iets heel stoms / lomps zal ik eerder zeggen wat ben je toch een eikel, terwijl als iemand iets echt laags of gemeens of achterbaks doet, neig ik eerder naar wat ben je toch een ongelofelijke klootzak.
Leuk, ik had er nog nooit eerder over nagedacht.
Eikel gebruk je ook eerder schertsend of rechtstreeks, klootzak is meer iets voor als de betreffende persoon buiten gehoorsafstand is, of voor de derde persoon enkelvoud (wat is hij toch een klootzak).

Voor vrouwelijke eikels en klootzakken neig ik overigens in het eerste geval naar muts, in het tweede naar bitch of k*twijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk ;-) daar kan ik wat mee, dankjewel.

Andere antwoorden (3)

Eikel zeg ik tegen vrienden als ze iets grappig/verkeerd/plagerig doen en is niet onaardig bedoeld, klootzak gebruik ik als iemand iets doet waar ik me heel kwaad om maak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, dat Lopendvuurtje;

Ik wist niet dat er ethische grenzen zijn in het schelden. Als ik een van deze termen voor iemand gebruik is dat meestal nogal impulsief en maak ik niet van dit soort afwegingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker boeiend. je zegt het als je er aan toe bent