bij een incident word vaak het woord tenminste gebruikt als er slachtoffers of doden zijn gevallen. alsof ze blij zijn er om??!!

Nou is mijn vraag waarom word deze benamng gebruikt????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Ik snap je gevoel wel een beetje maar er wordt geen blijheid mee uitgedrukt. Tenminste betekent namelijk ook iets van 'in ieder geval' en dat klink positief. Hier wordt het gebruikt als 'minimaal' ofwel waarschijnlijk zijn het er meer
maar sowieso het genoemde aantal.

Vaak worden bij iets negatiefs ook de woorden: "Dat is te danken aan..." gebruikt, terwijl het om iets heel negatiefs
gaat. Daar kan ik dan weer niet aan wennen en dan zeg ik altijd: "Dat is te wijten aan" en niet "te danken aan".

Toegevoegd op 17-06-2009 17:04:05
Ik had het antwoord van SuzyQ nog niet gelezen toen ik antwoordde, maar de strekking is gelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

'Tenminste' betekent gewoon 'minimaal' in dezen.

Toegevoegd op 17-06-2009 16:55:30
Ik lees er niks in over blijheid ofzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste berichten na een ongeval zijn alles behalve zeker; door "tenminste" te gebruiken houden ze zo nog een slag om de arm voor als het er toch meer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er meestal vele doden zijn, en het meestal niet bekend is hoeveel precies. Dus als er 10 doden geborgen zijn, weet je dat het er tenminste 10 zijn. Dus geef je dat aan. Een ander woord zou minimaal zijn.

Ik snap niet waarom dat aangeeft dat men er blij om is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt twee varianten:

tenminste
ten minste

De eerste variant, zonder spatie, wordt gebruikt in bijv.:
Nu weet ik tenminste wat ik moet gaan studeren! Een combinatie tussen eigenlijk en immers, ongeveer.

De tweede variant is die wat jij bedoelt, en betekent minimaal.

Het is dus goed gebruikt, alleen vat jij in de tweede situatie het woord als eerste variant op.

Zo veel verschil kan een spatietje dus maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er 'tenminste drie doden zijn gevallen', is dat waar men al zeker van is. Maar misschien worden het er wel meer. Tenminste is geen uitdrukking die ik maar enigszins kan vergelijken of gelijkstellen aan blijheid.

Dus ik ben wel benieuwd hoe jij het dan uitlegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals het hier ook al aangegeven word ligt het vaak aan de spatie maar dat hoor je in de uitspraak niet vaak . en blijdschap is mischine verkeerd verwoord dat geef ik toe
Er is verschil tussen 'tenminste' en 'ten minste'.

De eerste versie betekent 'in ieder geval', vaak in positieve zin (we hebben het tenminste gehaald).

De tweede betekent 'minstens' (er zijn ten minste 5 doden gevallen).

Deze termen worden vaak door elkaar gehaald, en in spraak is het verschil sowieso niet te horen. Maar je kunt ervan uitgaan dat als er doden of gewonden worden genoemd, de tweede versie wordt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slap the bitch... :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinky... :-p Ik had nog gekeken of mijn antwoord er al stond, maar er kwam iets tussendoor voordat ik mijn antwoord helemaal af kon typen.
Ja dat is inderdaad fout; het moet 'minstens' zijn. Tenminste betekent althans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel goed: minstens of ten minste, maar niet tenminste
Ik denk, dat bedoeld wordt : ten mínste, met spatie, dus waarschijnlijk méér dan.....Wat denk je daarvan ;-))

Toegevoegd op 17-06-2009 17:20:45
Ik schrik me wild - hier komt spuit 11 ook nog even.....Krijg je als je niet zo snel typt.... :-((