Dat is een tilde. Het wordt o.a. gebruikt in natuurkundige formules. Twee boven elkaar geschreven tildes beteken ongeveer.

Toegevoegd na 2 minuten:
En één teken in een formule betekent recht evenredig.

Op wikipedia staat meer uitleg, ook dat het gebruikt wordt in sommige talen, in programmatuur en zelfs als sarcastische opmerking ~

Toegevoegd na 8 minuten:
In de afbeelding zie je hoe het teken gebruikt wordt boven een letter (dan is het een diakritisch teken) dat gebruikt wordt in een uitspraak, bijvoorbeeld in het Portugees en Spaans.

Toegevoegd na 1 uur:
(nb. beteken moet zijn betekenen in de eerste zin).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De tilde is een diakritisch teken. Meestal wordt het boven een letter aangebracht. Het wordt gebruikt boven de Spaanse n om de klank nj aan te geven, bijv. dueña [dwenjaa]. In het Portugees wordt het gebruikt om de nasalering van de klinker aan te geven. In sommige woordenboeken wordt de tilde wel gebruikt ter vervanging van het trefwoord in het artikel. In de natuurwetenschappen wordt het ook als zelfstandig symbool gebruikt. Het neemt dan een eigen tekenpositie in (ASCII-teken126) .
De naam 'tilde' komt van het Latijnse 'titilus' (tableau, bovenschrift).
Amadea
13 jaar geleden
ik ken het zo........

piet~sophie.
dat betekend dan man en vrouw.

zo schreef mijn leraar het altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een andere betekenis van het teken wordt wel eens in de elektriciteit toegepast achter een voltage en betekend wisselspanning bijvoorbeeld 220 V~
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tilde wordt ook in het Turks gebruikt. Het wordt boven een medeklinker gezet en geeft aan dat de klinker klank daarvoor verlengd uitgesproken moet worden.