zit er een metonymie in het gedicht 'als de liefde niet bestond' van Toon Hermans?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Poëzie
2.9K
Antoni
10 jaar geleden
Met de tekst van het gedicht erbij is een antwoord makkelijker te vinden: Als de liefde niet bestond
Zullen ze stilstaan, de rivieren
En de vogels en de dieren
Als de liefde niet bestond Als de liefde niet bestond
Zou het strand de zee verlaten
Ze hebben niets meer te bepraten
Als de liefde niet bestond Als de liefde niet bestond
Zou de maan niet langer lichten
Geen dichter zou meer dichten
Als de liefde niet bestond Nergens zouden bloemen staan
En de aarde zou verkleuren
Overal gesloten deuren
En de klok zou niet meer slaan Als de liefde niet bestond
Dan was de hele vrijerij bedorven
De wereld was gauw uitgestorven
Als de liefde niet bestond Als de liefde niet bestond
Zou de zon niet langer stralen
De wind zou niet meer ademhalen
Als de liefde niet bestond Geen appel zou meer rijpen
Zoals eens in het paradijs
Als wij elkaar niet meer begrijpen
Dan is de wereld koud als ijs Ik zou sterven van de kou
En m'n adem zou bevriezen
Als ik je liefde zou verliezen
Er is geen liefde zonder jou Ook een uitleg van de stijlfiguur metonymie (een stijlfiguur waarbij in plaats van het bedoelde iets anders wordt genoemd, op grond van een bepaalde relatie tussen die twee) is handig. Voorbeelden van metonymieën zijn: "Wil je nog een kopje?" in plaats van "Wil je nog koffie?" (relatie: inhoud-houder); "In dit museum hangt een Van Gogh." in plaats van "In dit museum hangt een schilderij van Van Gogh." (relatie: maker-gemaakte), enzovoort. Voorlopig zou ik zeggen, dat er geen metonymieën in het gedicht voorkomen, maar ik ben benieuwd naar de antwoorden op je vraag! + 1 voor je vraag!

Antwoorden (1)

Nee, er zit geen metonymie in. Maar er wordt wél beeldspraak gebruikt: er vindt meerdere keren personificatie plaats. En ook wordt de stijlfiguur omkering (inversie) gebruikt. Kijk maar naar de volgende zinnen:

Zullen ze stilstaan, de rivieren
En de vogels en de dieren

Zou het strand de zee verlaten
Ze hebben niets meer te bepraten

De wind zou niet meer ademhalen
Amadea